ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Photoshop Kullanımı (Resimli Anlatım ve Kısayol Tuşları) Yazı Atölyesi

26.02.2016
2.614
A+
A-

Photoshop Kullanımı (resimli anlatım)

Özellikle yeni başlayanlar için resimli anlatımlı bir doküman ve kısayol tuşları.

Bar” ( Araç Seçenekleri Çubuğu )
“Rectangular Marquee Tool”, Kare, dikdörtgen çizmek için seçili alan yaratır. Klavye kısa yolu gördüğünüz gibi “M” tuşudur. Kare çizmek istersek, kare şeklini seçip, klavyemizdeki Shift tuşuna basılı tutarak imajımız üzerinde mause muzu sürüklemeliyiz. Aksi halde dikdörtgen alan seçer. Elliptical Marquee Tool, Şayet Daire çizmek istersek, daire şeklini seçip yine klavyemizdeki Shift tuşuna basılı tutarak imajımız üzerinde mause muzu sürüklemeliyiz. Aksi halde elips alan seçer.Diğerleri, tek pixel olarak yatay (Single Row Marquee Tool) veya dikey (Single Column Marquee Tool) alan seçmeye yarar.
“Move Tool”, Seçilen bir alanı veya Layer (Katman)’ı taşımanıza yarar.Otomatik seçim özelliği olduğu gibi imajın üzeründe iken sağ tuş yaparsanız hangi Layer de olduğunuzu da belirtir. Klavuzluk görevi vardır. (V)

“Lasso Tool”, Kement Aracı denir. İmajınız üzerinde serbestçe çizerek alan seçebilirsiniz. Resmin belli noktalarını tek tek seçmenize Polygonal Lasso Tool ile yapabilirsiniz. Magnetic Lasso Tool ise kontrast ve renge duyarlıdır.
“Magic Wand Tool”, İmaj üzerindeki benzer renkleri seçim aracıdır. Benzer renkleri veya tonları seçebilirsiniz.
“Crop Tool”, Kesme Aracı denir. İmajınızdaki fazlalıkları kesmenize, fazlalıkları temizlemenize ve imajınızı serbest olarak döndürmenize yarar. (C)

“Slice Tool”, Dilimleme Aracı, imaj üzerinde dilimler yaratmanıza yarar. İmajınızı dilimlere bölebilirsiniz. Slice Select Tool ise dilimleri seçmemize yarar.
“Airbrush Tool”, Yumuşak kenarlı hat şeklinde boyama yapmamızı sağlar. (Kalem hareketi sağlar.)(J)

“Pencil Tool”, Kalem Aracıdır. Airbrush Tool aksine sert kenarlı çizgiler çekmeye yarar. Adından da anlaşılacağı üzere Kalem olarak kullanılır.Paintbrush Tool ise Fırça etkisi sağlar ve boyama yapmamıza yarar.

“Clone Stamp Tool”, Istampa Aracı ile İmajın bir yerine Alt tuşu ile tıkladığımızda buranın resim ve doku örneğini alır ve bu örneği istediğimiz yere tıklayarak yapıştırmamızı sağlar. Pattern Stamp Tool ise hafıza-şablon (Pattern) olarak aldığımız görüntüyü kullanmaya yarar.

“History Brush Tool”, İmajın arkaplan rengini kopyalayıp imaj üzerine seçilen alanı fırça etkisiyle boyar. Art History Tool ise kullanılan seçili alandaki farklı boyama stillerine bakıp onları taklit ederek, fırça etkisiyle boyama yapar.

“Eraser Tool”, Silme Aracı, imaj üzerinde beğenmediğiniz yerleri siler ancak silerken alttaki Layerdeki rengin vaya imajın görünmesini sağlar. Background Eraser Tool, arkaplan rengini silerek imajı transparent yapar. Magic Eraser Tool ise tek tıklama ile imajın arkaplan rengini silerek imajı tranparent yapar.

“Paint Bucket Tool”, Boya Kovası ile seçili alanı, Foreground denen renk değiştirme aracındaki üstteki renk ile doldurabilirsiniz. “Gradient Tool” ise iki yada daha çok rengin birbiri arasında yumuşak geçiş yaparak seçili alanın boyanmasını sağlar.

“Blur Tool”, İmaja kenarlardan dışa doğru belirsizlik hissi verir, Sharpen Tool, imajın kenarını dışa doğru keskinleştirme hissi verir, Smudge Tool,imajın rengini dağıtmak, renkleri birbirinekarıştırma, leke hissi verir.

“Dodge Tool”, İmajda aydınlanmış-ışıklanmış alan sağlar, Burn Tool, İmajda koyulaşmış-kararmış alan sağlar, Spone Tool, ise imajın renk doygunluğunu azaltıp, çoğaltmaya yarar.

“Path Companent Selection Tool – Direct Selection Tool”, Pen Tool ile İmaj üzerinde herhani bir yerde seçim yaptığımızda vaya bir parça seçtiğimizde seçim noktalarını ve kontrol hatları ile kontrol noktalarını tespit ederler.

“Type Tool”, İmaj üzerinde yazı (text) yazmamızı sağlar, Photoshop’un Yazı Editörüdür (T).

“Pen Tool”, Etkili ve denetimli seçim alanları sağlar, yapılacak imajın düzgün kenar rotaları-yönleri çizmemize izin verir. Uygulamalarda daha geniş açıklanacaktır.

“Rectangle Tool”, en üstte Rectangular Marquee Tool bölümünde anlattığımız işlemleri yapar. Ancak bu araçın farkı Foreground denen renk değiştirme aracındaki üstteki renk ne ise uygulandığı yerde direkt o rengi kullanır ve maskeleme yapar. İsterseniz daha sonra üzerine çift tıklayarak rengi değiştirebilirsiniz. Resimde de görüldüğü gibi, köşeleri yuvarlatılmış, elips, poligonal olarakta kullanılır.Herbirinin kenarlıkları, yarıçapları “Tool Options Bar” ‘dan ayarlanabilir.Line Tool, çizgi aracıdır. İstenilen kalınlıkta düz çizgiler çizer. Custum Shape Tool,Photoshop’unhazır şekiller listesini kullanmamızı sağlar.

“Notes Tool”, imaja açıklayıcı yazı ve ses ekler. Ancak bu eklentiler sadece PSD formatında etkindirler.

“Eyedropper Tool”, imaj için örnek renk seçmemizi sağlar. İmajın hangi rengine tıklarsanız o rengi alır. Color Sampler Tool, Info sekmesinde seçilen rengin değerini gösterir. Measure Tool, imajda iki nokta arasındaki uzaklığı ölçmemizi sağlar.

“Hand Tool”, ekrana sığmayacak şekilde büyültülen imajlarda görünmeyen yerlere ulaşmak için kullanılır.(H)

“Zoom Tool”, imajın istenilen bölümüne yakınlaşmayı veya uzaklaşmayı sağlar.(Z)

“Palet (Renk Seçim Aracı)”, Foreground üstteki rengi, Background alttaki rengi belirtir. Defaunt renk (D) resimdeki gibidir. ‘a tıklayarak da default ayarlara geçilebilir. ‘a tıklayarak alttaki ve üstteki renkleri yer değiştirebilirsiniz(X). Ancak alttaki daima Background, üstteki daima Foreground olacaktır.

“Quick Mask Mode”, Hızlı maskeleme yapmaya veya maskelemeden çıkmaya yarar.(Q)

“Full Screen Mode”, tam ekran yapar, eski hale gelir. (F)

“Jump to ImageReady”, ImageReady’ye atlama yapar. Herhangi bir imajınız açıksa doğrudan ImageReady’e gönderip aynı imajda bütün katmanları, efektleri ve filitreleri ile ImageReady’de kullanıma hazırlar. (Ctrl+Shift+M)

 

 

Photoshop Araç Kutusu (Toolbox)Photoshop’u kullanmak için öncelikle yanda resmini gördüğünüz “Araç Kutusu” nu iyice öğrenmeliyiz.
Araç Kutusuna ulaşmak için programın arayüzündeki Ana Menüsünden, Window>Show Tool ile Toolbox’ı açalım (Kapatmak için ise Window>Hide Tool yolunu seçiyoruz)
.

Filitreler (Filters) – 1

Photoshop için bir çok firma tarafından çeşitli “Filter” ler hazırlanmış olmakla beraber biz burada sadece Photoshop’un kendi orijinal filitrelerini (Photoshop-Plug-Ins) inceleyeceğiz. Aslında diğer firmaların hazırladıkları filitreler de Photoshop’un orijinal filitrelerinden çok farklı şeyler yapmazlar. Ancak birkaç etkiyi bir arada yapabildikleri için zaman kazandırdıkları ve kullanımları daha kolay oldukları için bunlardan bazıları tercih edilebilir. Ama yine de en güzel etkileri Photoshop’un Orijinal Filitreleri ile elde edebileceğimizi hatırlatalım.
Filitrelere ulaşmak için Ana Menüden Filter ‘ i seçiyoruz. Yan tarafta gördüğünüz Photoshop Orijinal Filitrelerini gösteren liste açılır. Dikkat ettiğiniz gibi bunlar Ana Flitrelerdir. Herbirini kendi içlerinde bölümleri vardır. Şimdi bunları açıklamaya çalışalım;
Artistic:
Colored Pencil: İmajda bir renk haritası çıkararak baskın olan renkleri alarak fırça darbeleri oluşturur. Feather seçilirse yağlı boya etkisi verir.
Cutout: İmajımızdaki köşeleri basitleştirerek detayını azaltıp yarattığı köşeler ve çizgilerde anti-alias özelliği nedeniyle yumuşak hatlar oluşturur. Yüksek kontrastlı grafiklerde iyi sonuç verir.
Dry Brush: Kuru boya etkisi verir. Renk geçişlerini en aza indirip kenarları rastgele büker, anti-alias etkisi verir.
Film Grain: Bir tür kirlenme etkisi vererek beyaz kirler aydınlatır, siyah kirler koyulaştırır. Yazılar üzerinde iyi etkiler verir.
Fresco: Kontrastı yüksek bir görüntü verir. Kenarlar daha keskin, koyu renkler daha koyu olmakla birlikte “Dry Brush” a benzemektedir.
Neon Glow: Uygulandığı bölgenin renklerine göre 2-3 renk tonu içeren sonuçlar yaratır.
Palette Knife: Paletteki renk sayısını azaltarak keskin hatlı, az renkli bir imaj yaratır.
Poster Edges: İmajımızı posterize ederek renk sayısını azaltır. Kenarlara siyah detaylar ekler.
Rough Pastels: İmajımızın kenarlarını geliştirir. Bunun için bir doku dosyası kullanır.
Smudge Stick: Birbirine karışmış renklerdeki bir bezin kağıt üzerine etkisi gibi sonuç verir.
Sponge: Buzlu cam etkisi vb. etkiler verir.
Underpainting: Kumaş kaplama havası verir.
Water Color: İmajımızın kenarlarına sulu boya etkisis verir. “Fresco” ya benzer.
Blur:
Blur: Yumuşatma, bulanıklaştırma etkisi verir. Standart değere uygular.
Blur More: “Blur” etkisini standart değerin üzerinde uygular.
Gaussian Blur: Photoshop’un en çok kullanılan filitresidir. Bulanıklaştırma ve yumuşatma etkisini istediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.
Motion Blur: Hareketli bir kameranın yakaladığı görüntüyü simule eder. Hareketin şiddeti ve yönü belirlenebilir.
Radial Blur: Çok özel bir kamera efektidir.
Smart Blur: İmajımızdaki kenarları tespit ederek, “Gaussian Blur” etkisini kenarlara dokunmadan iç bölgelere uygular.
Brush Strokes:
Accented Edges: Küçük imajlara uygulanmasında fayda olan kenarlara doku ekleyen geliştirme filitresidir.
Angled Strokes: Kenarları sertleştirip ana hatlara dikkat çeker.
Crosshatch: İmajı geliştirmek için rastgele dokular ve zigzaglar yaratır.
Dark Strokes: Koyu renkli set kenarlar üretir.
Ink Outlines: İmaj kenarlarına mürekkep bulaşmış havası verir.
Splatter: Sudaki yansıma etkisi verir.
Sprayed Strokers: Kenarlarda yatay veya dikey deformasyonlar yaratır.
Sumi-e: Yazılarda (Text) kullanırak hoş görüntüler elde edilir.
</FONT>Distort:
Diffuse Glow: Aydınlık alanlara gölgeler verir.
Displace: Seçtiğimiz ikinci bir imaj (PSD Formatlı) ile etki eden grafiğin tüm pixellerini düzenleyen bir flitredir. Kullanımı biraz karışıktır.
Glass: İmajımıza eğrilmiş cam kaplaması yapar.
Ocean Ripple: Su dalgalarının verdiği etkiyi yapar.
Polar Coordinates: İmaja iki çeşit bükülme etkisi verir.
Ripple: Küçük su dalgaları etkisi verir.
Shear: Verdiği eksen üzerindeki noktalar ile dikey doğrultuda imaja eğrilik vermeyi sağlar.
Spherize: Deformasyonları küresel yapmamızı sağlar.
Twirl: Girdap hareketi etkisi yapar.
Wave: Su dalgası gibi yumuşak bir deformasyon sağlar.
ZigZag: Zigzaglar, su dalgaları oluşturur.
Noise:
Add Noise: Belirttiğiniz yoğunlukta pixelleri rastgele ekler.
Despeckle: Tarayıcı ile tarattığınız fotoğraflardaki kirleri yok eder.

 

 

Kısa Yol Tuşları

Ctrl+N= Yeni sayfa açar
Ctrl+O= Daha önce çalışılmış bir sayfayı açar
Ctrl+W= Çalışma penceresini kapat
Ctrl+S= çalışmayı kaydet
Ctrl+Shift+S= Farklı kaydet
Ctrl+Shift+Alt+S= Web için kaydeder

Ctrl+K= Genel özellikler
Ctrl+D= Seçimi iptal eder
Ctrl+A= Hepsini seçer
Ctrl+B= Renk balansını açar
Ctrl+T= Seçili katmanda boyutlandırma
Ctrl+E= Seçili katmanları birleştirir
Ctrl+G= Seçili katmanları gruplar
Ctrl+Shift+G= Grubu bozar
Ctrl+Z= Geri alma işlemi
Ctrl+Alt+Z= Daha geri alma işlemi
Ctrl+P= Yazdır
Ctrl+C= Kopyala
Ctrl+V= Yapıştır
Ctrl+X= Kes
Ctrl+L= Renk tonu açma & koyulaştırma
Ctrl+Shift+L= Renk tonunu otomatik ayarlama
Ctrl+Alt+Shift+L= Kontrastı otomatik ayarlama
Ctrl+U= Renk değerlerini değiştirmeyi sağlar
Ctrl+Shift+N= Yeni katman açar
Ctrl+Shift+I= Tersini seç
Shift+F6= Feather yumuşatma

V= Move Tooltaşıma
M= Marquee Tool resim Üzerinde istenilen aracı seçme
L= Lasso Tool kendi belirleyeceğimiz alanlardan seçme
W= Quick Selection Tool çabuk seçim aracı
C= Crop Tool kırpma aracı
I= Eye Droper Tool renk seçim aracı
J= Healing Brush Tool istenilen bölgeyi kopyalayıp doldurma aracı
B= Brush Tool boyama aracı
S= Clone Stamp Tool Örnek alarak kopyalama
Y= History Brush Tool değişiklik yapılmış noktanın eski hale getirilmesi
E= Eraser Tool istenilmeyen yerlerin silme işlemini yapar
G= Gradient Tool geçişli dolgu işlemini yapar
O= Burn Tool renk koyulaştırma, yakma etkisi yapar
P= Pen Tool seçim yapmaya yarar
T= Type Tool yazı alanı açar
A= Path Selection Tool nokta seçim aracı
U= Rectangle Tool hazır şekil çizim aracı
H= Hand Tool sayfayı kaydırma işlemi yaptırır
R= Rotate View Tool sayfayı döndürme işlemi yapar
Z= Zoom Tool büyütme küçültme işlemi

Alt+Backspace= Seçimi ön plan rengi ile doldurur
Ctrl+Backspace= Seçimi arkaplan rengi ile doldurur
Ctrl+F= Son filtreyi uygular

 

Yazı Aracı “Type Tool”

 

Bu bölümde çok sık kullanacağımız olan Photoshop’un yazı aracı olan “Type Tool” (T) ‘u tanıyalım.


Ancak burada hemen bir hatırlatma yapmamız gerekiyor. Malesef Photoshop’un Çoklu Dil (Multi Language) desteği olmadığı için yazılarımızda Türkçe karakterler olan ı,ö,İ,ç,ş,ğ kullanamıyoruz. Bu nedenle ya Türkçe karakter setli fontları kullanmamız gerekir ki bunların bir çoğunu internet’ten temin edebiliriz, yada kullanacağımız “.” nokta veya “,” virgülleri başka bir Layerde yaratıp imajımızdaki text’in üzerine veya altına taşıyıp hizalamak zorundayız. Yada Type Tool ile yazdığımız “Text” in bulunduğu Layeri, “Rasterize Layer” ile Rasterize ederek, aynı Layer’e Pencil Tool (kalem) ile nokta, virgül yada “ğ” nin inceltme işaretini elle yaparız. Ancak bu uygulamanın yazının kalitesini biraz bozacağını da hatırlatırız. Çünkü “Rasterize Layer” ile artık yazımız “Text” özelliğini kaybetmiştir.
İmajımıza “Text” eklemek üzere, Araç Kutusundan “Type Tool” ‘u seçtiğimiz anda Layer Penceresinde kendiliğinden yeni bir Layer açılır. Yazdığımız yazı (Text) bu yeni Layer’in içinde yer alır. Çünkü her “Text” ayrı bir Layer de bulunur. Layer Penceresinde o Layer’e ait küçük Pencerenin içine de, ” Hop, Bu Layerde “Text” var!..” demek ister gibi Type Tool’un simgesi ” T ” yerleşir.
Araç Kutusundan “Type Tool” seçildikten sonra yada Text’in bulunduğu Layer’deki küçük pencere içindeki Type Tool ” T ” simgesi üzerine sol tuş ile çift tıkladığımızda “Araç Seçenekleri Çubuğunda” Type Tool (Yazı Aracı) nın komutları ve özellikleri ortaya çıkar.Şimdi de Araç Seçenekleri Çubuğunda bulunan Yazı Aracının Komutlarını inceleyelim;

 

Bu araç ile “Text” in türünü seçiyoruz. Başta seçili olan, normal Text aracıdır. Yanındaki ise “Text” e maskeleme için seçili alan yaratır.

 

Yazılacak “Text” in soldan sağa veya yukarıdan aşağı olarak seçimini sağlar.

 

Buradaki Açılır Menüden, kullanacağımız Yazı Tipini seçeriz. Sistemimizde kullandığımız fontları burada görebiliriz.
Açılır Menüden, Kullandığımız font karakterine göre, Regular (Normal), Italik (Eğik), Bold (Koyu), Bold Italik (Koyu ve Eğik) olarak Font Style (Yazı Şekli)’i seçmemizi sağlar.
Açılır Menüden, Pixel cinsinden Font Size (Yazı Boyutu)’ı seçmemizi sağlar.
Açılır Menüden, Strong (Katı), Crisp (Parlak), Smooth (Yumuşak) etki ile Anti-aliasing yöntemini seçmemizi sağlar. None seçilirse Anti-aliasing uygulanmaz. (Anti-aliasing, Text kenarlarındaki keskin hatların, kırıklıkların giderilmesi, etrafının yumuşak hatlar ile doldurulması.)
“Text” in zemin üzerindeki pozisyonunu belirler (Solda, ortada, sağda).
Yazımızın rengini belirlememize yarar. Üzerine tıklayınca açılan “Color Picker” den yazı rengimizi değiştirebiliriz.
Çeşitli eğiklik, çarpıklık gibi değişik pozisyonlara sokarak Text’e güzel görünümler sağlar.
Yazı Karakteri ve Paragraf özellikleri gibi bütün komutların bir arada bulunduğu “Yazı Paletin” ini aktif hale getirir.
“Text” e yapılan bütün bu ayarlamaları onaylar veya iptal eder.

 

 

Yanda resmini gördüğünüz ve Photoshop 6.0 ile beraber eklenen yeni özelliği, “Yazı Karakteri ve Paragraf Paleti” ile yazımızın, Yazı Türünü, Karekterini, kalınlığını, yana yatıklığını, Harf büyüklüğünü (pixels cinsinden), Text yazarken ilmecin bulunduğu harfler arası mesafeyi, Yazı büyüklüğünü (% cinsinden), bulunduğu yerden yukarı veya aşağı yer değiştirmesini (pixel cinsinden), satır arası mesafesini, mevcut Text’in harfler arası mesafesini, rengini, paragraf özelliklerini, yazı başı ve sonunun pozisyon değiştirmeleri gibi bir çok özelliğini düzenleyebiliriz.

 

Yazı Paletinin sağ üst köşesinde bulunan ‘a tıklayarak açılan menüden, “Yazı Stili” ne ilave özellikler olan, extra koyuluk, yatıklık, harflerini tamamının büyük harf olması, script yazı türleri, alt çizgi, ortadan çizgi, harfler arası eşitliği düzenleyen “Fractional Widths” gibi seçeneklere ulaşabiliriz.
Yine 6.0 ile beraber Text Tool’a eklenen yeni bir özellik olan, “Wrap Text” ise Text’i eğip büküp çeşitli şekillere sokarak ve bunları yatay veya dikey çekip sıkıştırarak yazıya güzel görüntüler verir.

Layer Penceresi: Layerdeki Text’e,
“Wrap Text” Uygulaması Sonrası
Görünümü.“Yazı Karakteri ve Paragraf Paleti” ile yazımızı çok kolay denetleyebiliriz.

“Yazı Paletinde” Extra Özellikler’e Erişebiliriz.“Wrap Text” Seçenekleri ile Text’e
güzel efektler verilebilir.

“Wrap Text” Örnekleri
Arc Upper” Efekti
“Arc Lower” Efekti


“Bulge” Efekti“Flag” Efekti“Wave” Efekti“Fish” EfektiRise” EfektiFisheye” EfektiSqueeze” Efekti

Tekrar bir hatırlatma yapalım; “Text” olan Layer’e, vektörel olduğu için Filitrelerin tamamının ve ayrıca Transform > Distort ile Transform > Perspective uygulamalarının hiçbirini gerçekleştiremeyiz. Ancak bunları uygulayabilmemiz için Text’in ” T ” bulunduğu Layer’e sol tuş ile tıklayarak açılan menüden “Rasterize Layer” i seçerek Layer’in “Text” özelliğinin iptali için “Rasterize” etmemiz yani solid hale getirmemiz gereklidir. Aynı işi, Layer > Rasterize > Type ile de gerçekleştirebiliriz. Ancak bu işlemden sonra (Yazı Kalitesinde biraz bozulma olacaktır…), Filitreleri uygulanabiliriz.
Dusk & Scratches: Renkleri birbirine yaklaştırarak contrast’ı azaltır.
Median: Pürüzsüz yüzeylerin oluşmasını sağlar. En çok kullanılan filitrelerden biridir.

Efektler (Effects) – 1

 

 

Efektlerin, Ana Menüden, Layer > Layer Style alt menüsünü açarak “Blending Options” adı altında sıralandığını görebilirsiniz. Efektleri incelemeye başlamadan önce iki ayrı efekt çeşidinin olduğunu bilmemiz gerekir. Bunlardan birisi, “Blending Options” dan ulaşılan ve Drop Shadow (Gölge Vermek), Inner Shadow (İçe Gölge), Outher Glow (Dışa Parlaklık), Inner Glow (İçe Parlaklık), Bevel end Emboss (Eğim – şev ve Kabartma Etkileri), Satin (Saten etkisi), Color Overlay (Renk verme), Gradient Overlay(Eğim verme), Pattern Overlay (Desen-model verme), Stroke ( Hat verme) olarak adlandırılan efektlerdir. Bu efektlere, yukarıda belirttiğimiz gibi “Blending Options” altından ulaşabileceğimiz gibi daha kolay yolu olan, Layer Penceresindeki Layer’e çift tıklayarak yada Layer Penceresinin altındaki Effect simgesine ( ) tıklayarak açılan “Layer Style Penceresi” nden ulaşabiliriz.

 

Diğeri ise hem Layer Penceremizin üst tarafında bulunan Açılır Menüden hemde Layer Style Penceresinde ki “Blend Mod”</B> dan ulaşabileceğimiz Layer Efektleridir.

 

 

Bu efektler Photoshop’un birçok komutunda karşımıza çıkacaklar. Ancak her yerde aynı özellikleri taşıdığından sadece burada açıklayacağız.
Hatırlarsanız, meydana getirdiğimiz imajımızın üst üste gelmiş bir katmanlar bütünü olduğundan bahsetmiştik. Katmanları alta ve üste sürükleyerek yerlerini değiştirebiliyor, şeffaflıklarını ayarlayabiliyorduk (Opacity). Bu nedenle, Layerleri asetat kağıtlara da benzetebiliriz. “Opacity Değerini” düşürdükçe (Şeffaflaştırdıkça) geçirgenliği artıyor ve bir alttaki resmin görüntüsü ortaya çıkıyordu.
Bu hatırlatmadan sonra, öncelikle, yan tarafta resmini gördüğünüz Layer Efektlerini tanıyalım;
Normal: Sıradan asetat katmanıdır. “Opacity” değeri % 0 iken tam geçirgen, % 100 iken geçirgen değildir.
Dissolve: Erime, dağılma etkisi verir. Dağınık, kirli, pürüzlü yüzeylerin yapımında bu efekt çok etkilidir.
Multiply: Siyah rengin hakim olduğu koyu bir görüntü elde ederek, iki Layer’i birbirine kombine eder.
Screen: Yine iki Layer’i kombine ederek bu defa açık renklerin hakim olduğu bir görüntü elde eder.
Overlay: “Multipy” ve “Screen” efektlerinin tam orta noktasını bulur.
Soft Light: Hafif bir spot ışığı etkisi verir. Etki rengi koyu ise “Multipy”, açık ise “Screen” uygular. İmajın kontrastını yükseltir.
Hard Light: “Soft Light’ın daha şiddetlisidir.
Color Dodge: Uygulanan renk, uygulayıcının renk değerlerine göre parlaklaşır.
Color Burn: Color Dodge’nin tam karşıtıdır.
Darken: Birbirleriyle etkileşim yapan renklerden koyu olanı baskınlaştırır.
Lighten:Darken’in tam karşıtıdır.
Difference: Etkileşen renklerden açık tonda olanı bularak diğer renkten RGB değerini çıkarır.
Exclusion: Difference ile aynı mantıkta çalışmasına rağmen daha yumuşak sonuç verir.
Hue: Etki eden ile etki edilen renk değerleri kombine edilir.
Saturation: Rengin şiddetidir. Etki eden ile edilenin kombinasyonu neticesi renk elde eder.
Color: Rengi farklı şeffaf bir Layer in diğer Layer’e etkimesini sağlar.
Luminosity: Rengin parlaklığıdır.

 

 

Şimdi de Layer Penceremizde efekt vermek istediğimiz Layerin ortasına çift tıklayarak, “Layer Style” penceresini açıp, yandaki resimde sadece ilgili kısmı görünen ve “Layer Style – Blending Options” dan ulaşacağımız Efektleri inceleyelim;

 

Drop Shadow: Herhangi bir Layer’ de olan ve imaj penceremizin içine çizdiğimiz şekle gölge verir. İçindeki ayarları:
Structure:
*Blend Mode: Yukarıda açıklanmıştı (Normal, Dissolve, vd.).
*Opacity: Geçirgenlik, şeffaflık oranıdır. Default (Varsayılan-Standart) değeri %75 dir.
*Angel: Açı’dır. Işık kaynağı ile cisim arasındaki sanal doğrunun yatayla yaptığı açıyı ifade eder. Default değer 120° dir.
*Use Global Light: “Genel ışık değerini kullan.” Bunu seçersek, resimdeki gölgeleme yapan tüm ışık değeri ile genel ışık değerini kullanırız. Bunu değiştirirseniz tüm Layerlerdeki ışık değerleri ve açıları değişecektir.
*Distance: Resim ile gölgenin düştüğü zemin arasındaki pixel cinsinden uzaklığı belirler. Default değeri 5′ dir.
*Spread: Gölgeyi yaymak için kullanılan % değeridir. Yüzde değeri çoğaldıkçe gölgenin bulanıklığı azalır. Default değeri 0′ dır.
*Size: Gölgenin pixel cinsinden ebatalarını belirler.
Quality:
*Contour:Photoshop’un bünyesindeki desenlerle veya bizim “Define Pattern” ile kaydettiğimiz desenleri, gölgenin dış hatlarına uygular.

*Anti-aliased:Tek pixellik çizgilerin açı kazandıklarında oluşan rahatsız edici çıkıntılarının daha açık bir renkle yumuşatılması ve boşlukların daha koyu bir renkle doldurulması işlemi olan Anti-Alias’ın gölgeye uygulanmasını sağlar.

*Noise:Gölgeye % cinsinden rastgele pixeller ekler.

Efektler (Effects) – 2


Layer Penceresindeki “Göz”leri kapatarak, verdiğimiz Efektleri imajımızdan kaldırabiliriz.


Efektlere devam edelim, buradaki efektlerin özelliklerinin bir çoğu “Drop Shadow” ile aynı olduğundan sadece farklı olan ayarlarını inceleyeceğiz;
Inner Shadow: İçe gölge verme efektidir. Resmin daha uzakta gömülü gibi görünmesini sağlar. Farklı olan, Choke: Gölgeyi içe doğru yayarak imajı boğar.
Outher Glow: Dışa parlaklık efektidir. Resmin etrafına neon ışıkları ile aydınlanma kazandırır. Biz yine farklı olanları inceleyelim,
Structure:
Bu bölümde işaretli kutucuk içine tıklarsanız açılacak olan “Color Picker” den efekte vereceğiniz rengi seçebilirsiniz. Hemen yanındaki “Gradient” ( Eğim ) penceresini açarsanız, buradan hazır şablonları kullanabileceğiniz gibi isterseniz kendinizde şablon hazırlayarak bu efekte uygulayabilirsiniz.
Elements:
Technique: Softer: Parlaklığa yumuşak bir etki verir. Precies: Tam parlaklık sağlar.
Inner Glow: İçe Parlaklık efektidir. Neon ışıkları türündeki efekti cismin içine uygular.
Elements:
Source: Parlaklığı, Center: Ortadan dışa doğru, Edge: Kenardan ortaya doğru verir.
Quality:
Range: Parlaklığın menzilini % cinsinden belirler. Default değeri % 50 dir. Yüzde değeri küçüldükçe içe, büyüdükçe dışa doğru mesafesini ayarlar.
Jitter: Parlaklığın imaj üzerindeki stresini % cinsinden belirler.
Bevel and Emboss: Eğim-şev, kabartma efektidir. Aydınlatma ve karartma ile imajın kabarık, zemine gömülü veya şişkin görünmesini sağlar.
Structure:
Style: Burada açılır menüde 5 tane efekt vardır. Outher Bevel: Dışa eğim-şev verir.
Inner Bevel: İçe eğim verir. Emboss: Kabartma etkisi yapar. Pillow Emboss: Zeminin alt yüzeyine kabartma efekti vererek imajın zemine gömülmesi etkisini yaratır. Stroke Emboss: İmaj kenarlarına kabartma etkisi verir. Default ayarı, Inner Bevel’dir.
Technique:Buradaki açılır menüde de üç adet efekt vardır. Smooth düzgün, yumuşak etki yapar.
Chisel Hard: Kabartmaya sert yontma etkisi yapar. Chisel Soft: Kabartmaya yumuşak yontma etkisi yapar. Default ayarı, Smooth’dur.
Depth: Efektin derinliğini yüzde cinsinden belirler. Default ayarı, % 100 ‘dür.
Direction: Burada yanındaki radyo düğmeleri ile seçilen iki değer vardır. “Up”, Işığın sol üstten, “Down”, ışığın sağ alttan gelmesini sağlar.Default ayarı, “Up” tır.
Size: Efekt etkisinin yüzde cinsinden boyutudur. Default ayarı, % 5’ dir.
Shading:
Bu bölüm, efekte yapılan gölgeleme ayarları bölümüdür.
Gloss Contour: Buradaki hazır şablonlar ile veya kendiniz şablon ekleyerek efektin dış hatlarına parlaklık ekleyebilirsiniz.
Highlight Mode – Shadow Mode: Işık ve gölge tarzlarını, daha önce anlattığımız Layer Efektleri bölümündeki ayarlardır. (Normal, Dissolve, vd.) Default ayarları, Highlight Mode’da Beyaz renk ve Screen, Shadow Mode’da Siyah renk ve Multiply’dir. Opacity değerleri her ikisinde de % 75 ‘dir.
Dikkat ederseniz, “Layer Style Penceresi”nde, Bevel and Emboss efekti altında bulunan “Contour” ve “”Texture”sekmelerini göreceksiniz. Buradan, “Contour” sekmesinden ayrıca efektin dış hatlarına verilen efekt değerlerini ayarlayabilirsiniz. “Texture” sekmesinden de hazır şablonları kullanarak veya kendiniz “Define Pattern” ile yarattığınız şablonlarınız ile imajın üstüne desenler ekleyebilirsiniz.
Efektler (Effects) – 3

Üstteki küçük dökümanı “Define Pattern” ile hafızaya alarak, altındaki büyük dökümanımıza “Fill” ile döşedik.

 

Satin: İmaja verdiği efekt ile saten etkisi yaratır. Default ayarları, Blend Mode: Multiply, Opacity %50, Angel 19°, Distance:11px, Size:14 px’dir.
Color Overlay: İmaja renk kaplama efektidir. Blend Mode’un yanındaki renk kutusuna tıklayarak, açılan Color Picker’den seçilen renk ile Blend Mode daki seçime göre renk efekti ekler.
Gradient Overlay: İki yada daha çok rengin birbiri arasından yumuşak geçiş yaparak imajı boyar. Default ayarları resimdeki gibidir.
Pattern Overlay: Hazır Şablonları Kullanarak veya Define Pattern ile kendi yarattığınız şablonlardan oluşan desenler ile imaja kaplama yapar.
Stroke:
İmaj altında etkisi ile dış kenarlarına çerçeve ekler. Position: Çerçevenin pozisyonunu belirler, çerçeveyi, Outside: Dış kenara, Inside: İç kenara, Center: Kenarların ortasına ekler. Fill Type: Doldurma tipini seçebiliriz. Çerçeveye, Color: Renk Doldurur, Gradient: Eğim vererek doldurur, Pattern: Desen vererek doldurur (Bunlardan daha önce bahsetmiştik).
Efektleri kısaca incelemiş olduk. Ancak bunların işlevlerini görebilmeniz için mutlaka Photoshop programını temin edip, satın almasanız dahi deneme versiyonunu indirip ( deneme versiyonun da kayıt yapmaya izin verilmiyor), kendinizin deneme yanılma yöntemi ile ve sabırla uğraşarak öğrenmenizden daha kolay yolu yoktur. Biz burada sadece basit şekilde inceleyerek, ileride ihtiyaç duyduğunuzda kullanmanız için size bir kaynak yaratmış oluyoruz.

Bu bölümde adı çok sık geçen ve Photoshop’u kullanırken çok sık kullanacağımız bazı özelliklerinden, olan “Define Pattern” , “Fill” , “Stroke” efektlerini ve “Transform” özelliklerini de incelememiz gerekmektdir. Bu efektlere, Photoshop’un Arayüzünde bulunan Edit Menüsünden ulaşabilirsiniz.
Şimdi bunları inceleyelim;

Define Pattern:
Öncelikle “Pattern” kelimesinin Türkçe karşılğının “Desen” olduğunu hatırlamalıyız. Böylece “Define Pattern” nin de “Desen Tanımlamak” olduğunu bilmeliyiz. Yani bu özellik ile programa bir mesaj vererek, “İmajımızı bir desen ile kaplamak istediğimizi” bildiriyoruz.
Bir örnek verirsek, 10×10 pixels ebatlarında yeni bir döküman açıp, içine bir şeyler çizgik, boyadık ve efekt vererek süsleyerek bir imaj (desen) elde ettik.
Şimdi bu imajımızı daha büyük ölçülerde 100×100 pixels ebatlarında başka bir dökümanımıza desen olarak kaplamak istiyoruz. Bunu Kopyala (Ctrl+C) – Yapıştır (Ctrl+V) yöntemiyle yapmaya kalkarsak hem çok zaman alır, hemde çok uğraştırır. Ayrıcada her zaman istenen etkiyi de vermez. Bu nedenle işlemi “Define Pattern” ile yapacağız. Öncelikle, desen olarak kullanacağımız 10×10 pixels edatlarındaki dökümanımızın tamamını seçelim (Ctrl+A), [Şayet tamamını değil de bir kısmını, kullanacağımız desen olarak seçmek istersek, bunun için Araç kutusundaki seçim aracımız olan “Marquee Tool” dan birisi, örneğin, “Rectangular Marguee Tool ” (M) ile seçmimizi yapmamız gerekiyor.]
Daha sonra Edit > Define Pattern ile bu seçimimizi desen olarak programın hafızasına alırız. ( Program, Edit/Define Pattern seçimini yapınca bir pencere açarak hafızaya aldığımız desen’e bir isim vermemizi ister. Buraya bir isim yazarsak ileride kullanacağımız zaman bize kolaylık sağlayacaktır.)
Artık istediğimiz kadar Kopyala-Yapıştır yapsak da hafıza daki desen bilgisi değişmez taki başka bir Define Pattern yapıp da aynı isim ile kaydedene kadar.
Yukarıda ki Efektler bölümünde sık sık anlattığımız “kendiniz Define Pattern ile desen yaratabilirsiniz.” açıklaması bunu ifade eder. Peki yarattığımız ve Define Pattern ile hafızaya aldığımız bu deseni nasıl kullanacağız? Şimdi diğer bir özellik geliyor;
Efektler (Effects) – 4
Fill:
Belirli bir se&#231;ili alanı veya Layer’i bir renkle ve &#246;nceden se&#231;ilmiş bir desen ile doldurmaya, boyamaya yarar.

“Fill” Penceresi
Bu pencereyi a&#231;ıklayalım;
Contents: Use: Doldurma işlemini yaparken neyi kullanacağımızı belirliyoruz. İmajımızı, se&#231;ime g&#246;re: Foreground; Paletteki &#252;st renk-&#231;izim rengi, Background; Paletteki alt renk-zemin rengi, Pattern; “Define Pattern” ile hafızaya alınan desen (resimde, &#246;nceki sayfadaki &#246;rneğimiz se&#231;ilidir.), History; Undo bekleyen ge&#231;mişteki d&#252;zeltmeler, Black; Siyah renk, %50 Gray; siyah ve beyaz rengin tam ortası, White; beyaz renk ile doldururuz.
Blending: Mode: &#214;nceden Layer Efektlerinde a&#231;ıklanmıştı (Normal, Dissolve vd.). Opacity: Doldurma işleminin imaj’a etki y&#252;zdesi. Preserve Transparency: Bunu se&#231;ersek, yapılan işlem, Layer’deki şeffaf olmayan b&#246;lgelere etki edip, şeffaf olan b&#246;lgelere dokunmayacaktır.
Stroke:
Kenar &#231;er&#231;evesi d&#252;zenler. Bir Layer’in tamamının yada i&#231;indeki imajın veya se&#231;ili bir alanın kenarlarını oluşturmak i&#231;in kullanılan bir komuttur. Default olarak Paletteki &#220;st Renk-Boyama rengini kullanır. Ancak istenirse bu renk “Stroke” Penceresi i&#231;inden “Color Picker” den se&#231;ilen başka bir renk ile değiştirilebilir.

“Stroke” Penceresi
Stroke penceresinde, Stroke, Location, Blending b&#246;l&#252;mleri bulunur. Bunlar sırasıyla;
Stroke: “Width”:&#199;izilecek &#231;er&#231;evenin kalınlığını pixel cinsinden belirler. “Color”: &#199;er&#231;evenin rengini belirler. Default olarak Paletteki &#252;st rengi (Foreground) kullanır. Ancak yukarıdaki resimde Kırmızı renk ile g&#246;sterilen kısma tıklarsak, a&#231;ılan Color Picker’den başka bir renk se&#231;erek &#231;er&#231;eve rengini değiştirebiliriz.
Location: &#199;izilecek &#231;er&#231;evenin, imajın kenarının neresine &#231;izileceğini tespit ederiz. “Inside”: Kenardan i&#231;e doğru. “Center”: Kenarın ortasına. “Outside”:Kenarın dışına doğru.
Blending: Bu kısım daha &#246;nce anlatılanlar ile aynı olduğu i&#231;in burada ayrıca değinmiyoruz.
“Stroke” un Photoshop uygulamalarında en &#231;ok kullanılan bir komutlardan biri olduğunu hatırlatırız.

Define Brush:
Bir&#231;ok &#246;zelliği ile Define Pattern’e benzer. Ancak bu defa, “Edit > Define Brush” ile hafızaya alınan deseni, Tool Options Bar (Ara&#231; Se&#231;enekleri &#199;ubuğu) daki “Brush” listesine ekler. Tool Bar’dan Paintbrush Tool (B) aracını kullanırken, Tool Options Bar’da ki Brush listesinden hafızaya aldığımız deseni se&#231;ebiliriz. Bu taktirde Paletin boya-&#252;st rengini kullanarak fır&#231;a etkisi ile boyar.
Efektler (Effects) – 5

“Transform” i&#231;in imajımızı se&#231;ili hale getirdik.
Orijinal İmaj
Efektleri incelerken, yaptığımız işlemler ile &#231;ok yakın alakalı olan Edit Men&#252;s&#252;n&#252;nde bulunan &#246;zelliklerden de bahsettik. Edit Men&#252;s&#252;n&#252; bu kadar inceledikten sonra burada bulunan &#231;ok &#246;nemli ara&#231;lar olan ve bir imajın boyutlarını değiştirmeye, eyip-b&#252;kmeye, şeklini değiştirmeye, perspektif vermeye ve yatayla yaptığı a&#231;ıyı değiştirmeye, d&#246;nd&#252;rmeye, yarayan “Free Transform” yada “Transform” dan da bahsetmeden, Edit Men&#252;s&#252; ile ilgili bu konuyu kapatmayalım istedik.</FONT>
Edit > Free Transform yada Edit > Transform ile bu &#246;zelliklere ulaşabiliriz. Transform yapabilmemiz i&#231;in imajımızın, transforrm yapacağımız yerini &#246;nceden se&#231;memiz gerekir. Şayet bu se&#231;imi yapmazsak transform işlemi, o layerdeki b&#252;t&#252;n resimlere uygulanır. Bu hatırlatmadan sonra, “Free Transform” u a&#231;ıklamadan &#246;nce “Transform” un alt men&#252;lerini a&#231;ıklayalım.
Scale:İmajın enini boyunu değiştirmeye yarar. Bu işlem yand resmi g&#246;r&#252;nen ve imajın, altındaki-&#252;st&#252;ndeki yada sağındaki-solundaki k&#252;&#231;&#252;k kutuların i&#231;e veya dışa hareket ettirilmesi ile yapılır. K&#246;şelerdeki k&#252;&#231;&#252;k kutular ile yapılacak değişiklik ise imajın her iki doğrultuda en ve boyunun değişimini sağlar.
&#214;rnek resimde imajın tam ortasında bulunan simgesi, b&#246;lgenin merkez noktasını belirler. Photoshop’ta bir &#231;ok ara&#231;ta karşımıza &#231;ıkacak olan merkez noktası simgesinin yeri değiştirilirse imajın ağırlık merkezi de değişmiş olur ve yapılacak a&#231;ı değişikliklerinde yeni merkez noktası dikkate alınarak etki sağlanır. Burada konumuz olan transform işlemleri de bu yeni değişen merkez noktası esas alınarak yapılır. Bu &#246;zellik, Photoshop’un merkez noktasına etki eden b&#252;t&#252;n ara&#231;larında aynı sonucu verir.
Rotate: İmajı, sağa-sola d&#246;nd&#252;rmeye, yatayla yaptığı a&#231;ıyı değiştirmeye yarar. Tool Options Bar daki ayarlar ile bu işlemi &#231;ok d&#252;zg&#252;n br şekilde yapabilirsiniz. &#214;rneğin tam 45&#176; d&#246;nd&#252;rmek i&#231;in a&#231;ı penceresine 45 yazmak yeterlidir. Bunu gibi daha bir &#231;ok &#246;zellik t&#252;m transformlar i&#231;in Tool Options Bar da mevcuttur.
Screw: İmajın eğriliğini değiştirmeye yarar. G&#252;zel şekiller elde edebilirsiniz.
Distord: K&#252;&#231;&#252;k kutucukların birbirinden bağımsız hareket ettirilmesi ile imajın bi&#231;imini değiştirir. “Render” edilmemiş “Text” lere uygulanmaz.
Perspective: İmaja perspektif kazandırır. “Render” edilmemiş “Text” lere uygulanmaz.
Rotate 180&#176;: İmajı bulunduğu konumdan 180&#176; aksi y&#246;ne &#231;evirir.
Rotate 90
&#176; CW: İmajı bulunduğu konumdan 90&#176; saat y&#246;n&#252;nde &#231;evirir.
Rotate 90
&#176; CCW: İmajı bulunduğu konumdan 90&#176; saat y&#246;n&#252;ne ters y&#246;nde &#231;evirir.
Flip Horizontal: İmajın sağını soluna &#231;evirir.
Flip Vertical: İmajı baş aşağı &#231;evirir.

Free Transform: Scale, Rotate, Flip gibi işlemlere kolaylık sağlamak amacıyla kullanabiliriz. Bu işlemleri manuel olarak yapmamızı sağlar. (CTRL+T)

ScaleRotateSkew

 

 

DistortPerspective


Rotate 180&#176;Rotate 90&#176; CW
Rotate 90&#176; CCWFlip Horizontal


Flip VerticalYukarıdaki Orijinal İmaj’a “Transform” Uygulama &#214;rnekleri.

 

 

Daha İyi Anlamak İ&#231;in, Herbirini Yukarıdaki “Orijinal İmaj” ile Karşılaştırın.

Efektler (Effects) – 6

 

 

 

 

Orijinal Resim

 

“Desature” Uygulanmış Resim.
Bu b&#246;l&#252;mde Photoshop’un en &#246;nemli &#246;zelliklerinden birisi olan renklere etkisi &#252;zerinde duracağız. Ana men&#252;den, Image > Adjust ile erişeceğimiz renk etkileşim men&#252;s&#252;n&#252; inceleyelim. Buradaki ayarlara, Layer Penceresi altında bulunan “Creat new fill or adjustment layer” ikonundan da ulaşabiliriz.
Bu harika renk efektlerini sırasıyla inceleyelim;
Levels: Level Penceresindeki, “Channel” a&#231;ılır men&#252;s&#252;nde bulunan RGB Modunda iken 4 channel se&#231;eneği ile resimdeki renk aralıklarını ve min. max. değerlerini ayarlamayı sağlar. R modunda iken Kırmızı, G modunda iken Yeşil, B modunda iken Mavi renk aralığını belirlemeye yarar. Scanner ile taranan fotoğrafların orijinal renklerine d&#246;nd&#252;r&#252;lmesinde &#231;ok yararlı olur. &#214;rnekte, 255 olan Input Levels ayarı, 153 olarak değiştirilmesi ile resmin aldığı sonu&#231; g&#246;sterilmiştir.
Auto Levels: “Levels” mantığını kullanarak optimal ayarlarla renklerde gelişme sağlar.
Auto Contrast: Resmin kontrastını optimal seviyeye getirir.
Curves: Renk ayarlarının eğrilerle yapıldığı, Level mantığı ile aynı şekilde &#231;alışan bir efekttir. Curves Penceresinde, eğrinin &#252;zerinde sol tuşa basılı tutarak istediğimiz gibi ayarlayabiliriz. Tek rengin tonlarına uygulanırsa daha etkili sonu&#231;lar verir.
Color Balance: &#214;zellikle CMYK’dan RGB’ye ge&#231;işte renk değişimlerini a&#231;ık, orta ve koyu ton olarak d&#252;zeltmede kullanılır.
Brightness/Contrast: Resmin aydınlık ve kontrast(zıtlık) ayarlarını değiştirir.
Hue/Saturation: Resmin, renk, aydınlık ve parlaklık ayarlarını değiştirmemize yarar. Ancak “Colorize” se&#231;eneği işaretli ise t&#252;m renklerin tonlarını değiştirir. Hue: Renk değeri, Saturation: Parlaklık, Lightness: Aydınlık.

Gazeteci Yazar Dursaliye Şahan
Gazeteci Yazar Dursaliye Şahan
Yazı Aölyesi Edebiyat ve Sanat Platformu Dursaliye Şahan / Biyograf Özgeçmiş: Dursaliye Şahan Sivas’ın Geyikpınar Köyü’nde doğan Dursaliye Şahan; dört yaşında ailesiyle birlikte İstanbul’a göç etti. İstanbul’daki banka memurluğunu, Londra’da temizlik işçiliği, öğretmenlik ve gazetecilik takip etti. Göçmenlik yıllarında, kadın, ırkçılık ve göçmenlik temalarının ağır bastığı öyküler, tiyatro oyunu ve romanlar yazan Şahan; uzunca bir süre Birgün Gazetesi'ne ve Avrupa Gazetesine röportajlar yaptı. Ayrıca Karikatürist Semih Bulgur ile birlikte, ‘Zabit Londra’da’ isimli haftalık bant karikatürünü hazırladı. Zaman zaman, çocuklar, engelliler ve yetişkinler için yazı atölyeleri düzenleyen Şahan, Anadolu Üniversitesi Radyo Televizyon Bölümünden mezun. Birçok öyküsü İngilizceye çevrilen yazar ayrıca hazırladığı sinema projesiyle 2012 yılında Kültür Bakanlığından senaryo yazım desteği aldı. Dizi projeleri de hazırlayan yazarın, çocuk gelinleri anlatan Güvercin isimli projesi ATV’de Sıla, Samanyolu’nda Küçük Gelin olarak oynadı. 2011 yılında Dr. Yahya Kanbolat Kısa Film Öykü Yarışmasında ve Türk Onkoloji Derneği’nin düzenlediği öykü yarışmalarında seçici kurul üyesi oldu. Yayımlanmış Eserleri: Şerbet (roman – 2020,)Benekli Vakvak (çocuk masalı – 2018 Sola Yayınları) Ayarsız Kadınlar Cemiyeti (roman – 2018 Sola Yayınları) Parantez Aşklar (öykü – 2017 Sola Yayınları) Tottenham Çocukları (roman – 2016 Sola Yayınları) Ah O Kadınlar (öykü 2016 Akademisyen Yayınları), Hikâye Hırsızı (2012- İşçi Edebiyatı Öykü Ödülü) Zabit Londra’da (Karikatür), Uçan Halı (Çocuk hikâyesi – Hatay Belediyesi sosyal proje) Fakir Cennet (öykü 2007 Crea Yayınları), Döndü (Halkevleri 1988 Öykü Ödülü) Düzenlediği kitaplar: Asi’den Taşan Öyküler, Ve Tanrı Aşkı Yarattı, Yahya Kanbolat Anısına Öykü Ödülleri Ödülleri: 2019 Cumba Kültür ve Sanat Platformu Öykü Ödülleri mansiyon (Ayşegül) 2019 Platform Avrupa Öykü Ödülleri birincisi (Asiye) 2019 İstiklâle Vefa Öykü Ödülleri / OKUNMAYA DEĞER ÖYKÜ 2016 Hematolojik Onkoloji Derneği ‘Kökten Değişen Hayatlar Öykü Ödülü’ (Hatice’nin Canı) 2012 Hikâye Hırsızı öykü kitabına; Abdullah Baştürk 2012 İşçi Edebiyatı ödülü 2007 Afyon Kocatepe Öykü Ödülü ('Alev') 2006 Hollanda Türk Evi, Hikaye ödülü. (Sakine) 2006 KASİAD(Kadının Sosyal Hayatını Araştırma ve inc. Dern.) Öykü ödülü (2068'de Bir Aşk Hikayesi.) 2006 Anafilya Öykü Ödülü (Kırro.) 2006 Edebiyat Dünyası Öykü Ödülü (Çay Şekeri.) 2005 CullTurkey Okuma Kulübü Öykü Ödülü (Takıntılı Kadın.) 2005 SES (Sağlık Emekçileri Sendikası) Öykü ödülü (Parmaklar.) 2004 SBS Radyosu Avustralya Öykü Ödülü (Parmaklar.) 1998 Halk Evleri Öykü Ödülü (Döndü kitabına.) 1996 Toplum Postası Türkçe Hikaye Ödülü (Kale) 1995 İmece Kadın Derneği Kadın Öykü Ödülü (Parmaklar.) 1987 Güneş Gazetesi Türkiye Öykü ödülü (Leo.) 1972 Hayvanları Koruma Cemiyeti Türkiye Orta Öğretim Hikaye Ödülü (Aynı.) Üye olduğu kuruluşlar: The Foreign Press Association, İngiltere Göçmen Sanatçılar Derneği, Türkiye Yazarlar Sendikası, Kadın Yazarlar Derneği, İLESAM, Türkiye Yazarlar Birliği dursaliye@gmail.com
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.