ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Huis Clos’daki sosyete güzeli | Josef H. Kılçıksız

Huis Clos’daki sosyete güzeli | Josef H. Kılçıksız

Toplumun morfolojisi ile Jean Paul Sartre’in Huis Clos’u arasında paralellikler kurmaya çalışıyorum. Biri intihar etmiş lezbiyen, diğeri kurşuna dizilen bir vatan haini, üçüncüsü ise insanları ve özellikle erkekleri ciddiye almayan, gerçek sosyal bağlantılar kurmayan, kırıp döken, yıkıntıları çiğneyen, sadece kendisi için yaşayan, sahiplenme duygusu dışında gerçek bir tatmini olmayan, iflah olmaz hedonist bir sosyete güzelidir.

Türkiye toplumu bu üç figürün sosyolojik karışımından oluşuyor, fakat daha çok sosyete güzeline karşılık gelen bir morfolojiye sahiptir.

Bir odaya kapatılan bu üç protagonist arasında ‘neredeyiz’ sorusu ile başlayıp beyin fırtınası ivmesi kazanan sorgulamalar, cehennemin yeryüzünde aranması gerekliliği üzerine içe bakışlara, kendini odadaki diğerlerinden koruyuşlara varan (hayata dair) savunma pozisyonlarına oradan da yazgıyı kabullenişler ile asla kabullenemeyişlere kadar uzanan ve nihayet “cehennem başkalarıdır” ile biten entelektüel bir tümevarıma ulaşıyor.

Onları çıkışı olmayan dört duvar arasına sürükleyen protagonisti sorgulamak ise kimsenin aklına gelmiyor.

xxx

Dışarıda hayat baş döndürücü hedonist ivmesiyle sürüyor. Bu yanılsamalar ve zevkler dünyasını çirkin gerçekliğe tercih edenler çoğunlukta.

Hacettepe felsefede birlikte dürsek çürüttüğüm bir arkadaşım içeride ömür tüketiyor. İdealizmine ve şahsına müthiş saygı duyarım. Fakat ülkü ve idealleri çocuklarıyla birlikte geçiremediği zamanı geri getirmiyor.

xxx

Aydınlar, idealistler ve devrimciler bence artık bireysel sınırlarına geri çekilip herkesten çok bedel ödedikleri için herkesten çok hak ettikleri hayatın tadını çıkarmalıdır.

Çünkü ‘sen yanmazsan, ben yanmazsam’cı ilke giderek ‘sen yanma sadece ben yanayım’a dönüştü. Neredeyse bütün benlikler (soyut) halkın gönenci uğruna feda edilirken, toplum senelerdir “aydınlanma” denen bitmek bilmez bir geviş getirmenin merkezi haline geldi.

xxx

Sorular ve cevaplar, öncelikler ve sonralıklar hiyerarşisini aşındıran “devrimci romantizmin” bedeli çok ağır oldu. Toplumu, dünyayı daha adil, daha özgür kılmak, soylu davalar hepsi güzel de fakat insan aynı zamanda kendi yaşamının değerini bilmelidir.

xxx

Yazının tümü için ArtıGerçek

 

https://artigercek.com/haberler/huis-clos-daki-sosyete-guzeli

 

 

Josef Hasek Kılçıksız
Josef Hasek Kılçıksız
Antakya’da Hıristiyan bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. • Hacettepe'de Felsefe (Lisans Diploması) • İstanbul üniversitesinde Sosyal antropoloji • Ege üniversitesinde Sanat Tarihi öğrenimi gördü. Yüksek Öğrenim serüveni yurt dışında da sürdü. • Roma Pontificia üniversitesinde Felsefe ve Katolik Teolojisi • Tampere (Finlandiya) üniversitesinde Beşeri bilimler, Felsefe ve Alman Filolojisi eğitimi aldı. Halen aynı üniversitede yardımcı asistan, doktora öğrencisi olarak görev yapıyor. • Aynı üniversitenin Pedagojik Bilimler Fakültesinde lisans eğitimi gördü. Uzun yıllar devlet ve özel eğitim kurumlarında öğretmen olarak da çalıştı. • Doktora çalışması nedeniyle Ernst-Moritz Arndt(Almanya/Greifswald) üniversitesinde yazar Wolfgang Koeppen’in üçlemesi üzerine araştırmalar yaptı. (Temmuz/2011) Edebi yayınlarının yanı sıra şiir çalışmaları,bir Fin yayın evi aracılığıyla "Hedelmät jotka eivät tuoksu ruudille" (Dilin Barut Kokan Kekremsi Meyveleri ) adı altında daha önce yayınlandı (2006/Eylül) Bahar Kapımda şiir kitabı, Etki yayın evi, İzmir, 2014 Buzdan Kuşlar Ormanı (Şiir) Zamana Adanmış Yüzlerimiz (Anlatı, Öykü) • Felsefi ve sosyal içerikli yazıları, Aamulehti, Helsingin Sanomat ve Tamperelainen gibi değişik Fin gazetelerinde yayınlandı.  Türk, Fransız ve Fin dergi ve gazetelerinde yayınlanmış ve hâlâ yayınlanmakta olan, Türkiye’deki siyasal-sosyal gelişmelerle ilgili analizler içeren sayısız makalesi de bulunuyor. • Josef Hasek Kılçıksız, iyi ve çok iyi derecede Almanca, Arapça, Türkçe, İngilizce, Fransızca, Fince ve İtalyanca biliyor.
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.