ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Bizi bizden alan gözlükler | Dursaliye Şahan

Bizi bizden alan gözlükler | Dursaliye Şahan

Cervantes’e ve Behrengi’ye bin selam olsun…

Dolap beygirini bilir misiniz? Yakın tarihe kadar Anadolu’da yaygındı. Kuyudan su çekmeyi sağlayan çıkrık, kuyunun etrafında dönen hayvan tarafından çevrilir. Performansı düşmesin diye de emektar beygire küçük bir hile yapılır: Gözleri bağlanır. Böylece hayvan küçücük bir çemberin etrafında dönendiğine aymaz, hayalindeki kırların ortasında, dolu dizgin ilerlediğini sanır.

Tekerleğin icadından sonra arabalara koşulan atlar için de ‘gözlük’ ihtiyacı hasıl olmuştur. Hayvanın başının iki yanına, göz hizasına gelecek şekilde, meşinden yapılmış iki kulakçık yerleştirilir.

Böylece hayvanın görüş alanı sadece yönlendirildiği istikametle sınırlanır. Dikkati dağılmaz.

Teorik olarak beygirin gözlerinin bağlanması da, atın görüş alanının daraltılması da insan evladı için mantıklıdır. Çünkü birinden sahibi için devamlı ve bol su çıkarması, diğerinden ise koşulduğu arabayı çekmesi istenir.

Bu hayvanların doğası bu iş için uygun mudur? Canlıların en kıymetlisi ve kutsalı insan için her şey mübahtır.

Bu iki çaresiz canın durumu literatüre de hizmet etmiştir. Mesela ‘dolap beygiri gibisin’ denir. Ya da ‘at gözlükleriyle bakıyorsun’ gibi cümleler kullanılır.

Mecazi anlamda aptalsın demenin şiirsel hali diyelim.

Bilirsiniz, kölelere fikir sorulmaz. Sadece boğaz tokluğuna hizmet beklenir. İnsan, köleleştirilmiş olanları da dahil, özgür bir birey gibi düşünüp yorum yapmaya başladı mı efendilerin işine gelmez. Düzenleri bozulur. Kaos başlar ki bu hiç sevilmez.

Yer yüzünde düşünce özgürlüğünün var olduğu coğrafya bulmanın zor olduğu şu günlerde kölelik bitti demek için, zekâ özürlü olmak gerekiyor.

Üstelik efendiler giderek daha acımasız, daha sinsi varlıklara dönüşüyor. Örneğin sadece dolap beygirlerine, atlara değil, insan evlatları için de üretilen gözlüklerin de doğar doğmaz takılmasını istiyorlar ve başarıyorlar.

Masum görünen sevimli gözlüklerimiz var bizim.

Örneği çok ama birini ele alalım. 

Çocuk oyuncaklarının en popüler olanlarından biri barbie bebekleridir. Kız çocukları için üretiliyormuş gibi dursa da, erkek çocukları da fazlasıyla nasibini almaktadır.

An itibariyle bu oyuncağın yayılmadığı kıta yok sanıyorum. Derin yoksulluk içindeki toplumlarda bile taklitleri üretilip, ucuza satılmakta. Yani çocuk daha konuşmayı öğrenmeden barbie bebekle tanışmak zorunda bırakılıyor.

Bu oyuncak öylesine önemlidir ki; çocuğa önündeki yaşam yolculuğu hakkında hayati bilgiler verir. Amaçlarını belirlemesinde derinden yardımcı olur.

Mesela bu rengarenk sevimli bebekler şöyle şeyler söyler:

  • En güzel saç rengi sarıdır.
  • Beyaz ten siyah tenden daha güzeldir.
  • Güzel bir yetişkin kadın olmak için sağlıklı olmak zorunda değilsin ama zayıf olmak zorundasın.
  • Ne giyinsem diye düşünmene gerek yok. Vitrinde sergilenen modayı takip et, yeter.

Liste uzun ama burada kesiyorum. Barbie bebekleri kim icat etmiştir kısmını da geçiyorum. Ataları arasında Pamuk Prensesi sayabiliriz.

Pamuk prensesi uykudan uyandıran o öpücük cinsiyetçiliğin temel taşlarından biri değil, eril sistemin de simgesi sayılmaz diyebilir misiniz?

Pamuk prenses masalını okumadan, dinlemeden büyüyen çocuk var mıdır acaba?

Küçük Kara Balık gibi sıra dışı hikayelerin, masalların az sayıdaki şanslı çocukların gözlerine iliştiği de doğrudur. Bunlar çocukları uyumamaları için dürter.

Şimdi gelelim yetişkin sorularımıza: 

  • Bebekliğimizdeki at gözlükleri beynimize lehimlenmese akla karayı ayırmakta bu kadar zorlanır mıydık?
  • O gözlükler olmasa, kaldırım kenarlarındaki iki çöp kutusundan birinin başında gencecik çocukları göre göre ekonominin iyiye gittiğine inanabilir miydik?
  • Mesela, marketlerdeki zehir saçan yiyecekleri doktor olanlarımız bile tereddüt etmeden tüketiyorsa bunda o gözlüklerin payı yok mudur?

Sadede gelelim:

Uzmanlar şu konuda hem fikir: Öyküler, hikayeler, masallar, şiirler, şarkılar çocuklarımız daha bebekken beyinlerini, düşünce yapılarını, ideallerini, yaşamlarını şekillendiriyor.

Bu da şu demek. Evlatlarımızın dolayısıyla dünyanın geleceğini öncelikle anneler, babalar ve öğretmenler, yani bizler belirliyoruz.

Sistem bizi zorlasa da gelecek kuşaklara iyi ve güçlü insan bırakmak istiyor, tiran yetiştirmekten kaçınıyorsak seçimlerimizde daha özenli olmalıyız.

Bebeklikte başlayan ilk yılların kısacık süredeki kodlaması sonraki yetişkin yılların mimarı olduğunu hiç unutmamalıyız.

Cervantes, Don Kişot’u 400 yıl önce, ‘Don’ unvanına sahip soyluların esirler ve köleler sayesinde kurdukları sömürü düzenine karşı yazdı. Yayınlanır yayınlanmaz da, Donlar ve kilise tarafından aforoz edildi.

Samed Behrengi yazdığı çocuk hikayeleri yüzünden İran’daki Şah yönetimi tarafından katledildiğinde sadece 28 yaşındaydı.

Cervantes’e ve Behrengi’ye bin selam olsun. İyi ki Don Kişot’u ve Küçük Kara Balık’ı bize miras bıraktılar.

Dünya Öykü Gününüz kutlu olsun.

edebiyathaber.net 

Administrator
Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com GSM: 0535 311 3782 -------*****-------
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.