Dolar 34,1962
Euro 37,5562
Altın 2.880,80
BİST 9.068,09
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay 29 °C
Hafif Yağmurlu

Ülkü Tamer’in “Konuşma “şiiri Üstüne | Canan Aktaş

Ülkü Tamer’in “Konuşma “şiiri Üstüne | Canan Aktaş

Konuşma

Aman, kendini asmış yüz kiloluk bir zenci, üstelik gece inmiş, ses gelmiyor kümesten; ben olsam utanırım, bu ne biçim öğrenci?

Hem dersini bilmiyor,

hem de şişman herkesten

İyi nişan alırdı kendini asan zenci,

bira içmez ağlardı, babası değirmenci,

sizden iyi olmasın, boşanmada birinci

çok canım sıkılıyor, kuş vuralım istersen

Ülkü Tamer

1950’li yıllarda ortaya çıkan İkinci Yeni  şiir akımının önde gelen şairlerinden olan Ülkü Tamer İkinci Yeni’ye, bu akımın ana karakteristikleri oluştuktan sonra dâhil olduğu hâlde, kendine özgü imge dünyası ve süssüz, sade şiirleriyle dikkati çekmiştir .Çoğunlukla keskin bir ironiyle örülmüş derin acıların ve toplumsal trajedileri dile geldiği şiirleriyle 1970’lerden sonra öne çıkan şairlerdendir.

“Konuşma” şiiri, Ülkü Tamer’in dilin gücünü ve etkisini vurgulayarak, insanların sözleriyle nasıl etkili iletişim kurabileceğini anlatır. Şair, sözlerin derin anlamlar taşıdığını ve doğru kullanıldığında büyük etki yaratabileceğini ifade eder.Ülkü Tamer’in bu şiirinde kullandığı anlatım tekniği dilin hem iyileştirici hem de yaralayıcı bir güce sahip olduğunu  vurgular.

Aslında ikili duyguyu çok rahat anlatan bu şiir gibi Ülkü Tamer her seferinde komedi ve neşe yüküyle aktardığı şiirleri aynı zamanda yaralayan , hüzün taşıyan şiirlerdir..Başka toplumsal yaralarada parmak basarak yaraların ağrısını daha büyük yaralarla unutturmaya çalışan  hicivin  ve tezat duyguların yoğun olduğu bazen öteleme ve ayrıştırmaya parmak basan şiirleri(çok yemek yemek gibi yada şişman olmak gibi )ötelenmiş sınıfsal olarak ,şekil bakımından ,görsel olarak ayrıştırılmış )tüm toplumların yarasını zencilik ve şişmanlık imlemiyle anlatarak ,toplumun sınıfsal çıkmazlıklarına parmak basar .

Başka bir içsel dil ve anlatışla intahara sürüklenen insanların ,hayata tutunamayanların  ,yalnızlığın ,geçmişle bağ kurma ve toplumsal olayları mekansız anlatması ,belkide öğüttüğü buğdaydan yapılan birayı içemeyenlerin (“bira içmez ağlardı babası değirmenci”)traji-komik durumlarının acısını  ,hayalleri kuşlar gibi vurarak rahatlayan insanların dilini başarısız olmuşların mücadelesindeki iyi atışları ;

“İyi nişan alırdı zenci” imgesiyle anlatır .  Bu kullanılan yeni dil İkinci Yeni akımının temel özelliklerinden sayılabilir.

“Aman, kendini asmış yüz kiloluk bir zenci,

üstelik gece inmiş, ses gelmiyor kümesten;”

Asimilasyonun ,özeleştirilmenin, sınıfsal psikoloji ve sosyolojinin oluşmasının yoğun olduğu bir dönemde Ülkü Tamer’in zencisinin yerine Türkiye’de hangi etnik kökenliyi koysanız fark etmez ama zenci  kavramı Frantz Fanon’da olduğu gibi ;sömürgecilere karşı direnişin bir kimlik oluşturma bilincini imgelediğini ,bu kimliği giyinemezsen yada sahiplenmezsen bir çok sosyolojik yada psikolojik   bozulmanın altından kalkamayacağını  bilen ve bunun bozulmuş bir kimlik oluşturacağını ,köleleşmeye kadar giden toplumsal bir alt yapı oluşturmayacağını anlatan imgelerdir Ülkü Tamer’in şiirinin ana temelini oluşturan öğeler.Sınıf atlamaya çalışsan yada kimliğini değiştirsen bile o öz ve alt yapı ile hep öteleneceğini asla kabul görmeyeceğini hayat sana verdiği derslerle öğretir istersen zengin ve şişman zenci ol ,istersen alevi -zengin ,Kürd -zengin, sınıf atlamış  alevi – entelektüel , Ermeni, Rum -zengin dönüşmediğin sürece asla bu kimlikle  seni kabul etmeyeceklerini dönüşüp değişsen bile kişi olarak toplumsal yapıya hep yabancı kalacağını anlatır bu şiirle. Ülkü Tamer örneğin ; Kürt iş adamlarının  1990’da infazlarıyla yada entelektüellerinin ya da Kürt – Ermeni yazar gazeteci katliamlarıyla anlatamamış belki ama  yazmak istediğinin aslında tam da bu olduğunu düşündürüyor nedense.

“ben olsam utanırım, bu ne biçim öğrenci hem dersini bilmiyor, hem de şişman herkesten”

Dersini hayattan almamış bu tutunamamanın sebebi şişman ve zenciler gibi kabul görmeyen insan imlemi “sizden iyi olmasın boşanmada birinci” imlemi ile de hayatta tutunamamanın sebebidir aynı zamanda  “ boşanmada birincidir”  düzene ayak uyduramadığı için bu alegoride, tutarsızdır hayatında da.

Aslında neşe yüklü aktarılan şiirler Ülkü Tamer’in en derin yaralar açan şiirleri ve nasıl olduğunu anlamadığınız bir duygu seliyle ağlatan şiirleridir de. Konuşma “ şiirindeki gibi saçma gelse de sizi en çok kendinizle tanıştıran şiirlerdir bunlar.

Aşağıdaki şiirlerdeki bu “Humour “ şiirlerin tamamı bir toplumsal trajediyi imgeleyen şiirlerin parçalarından örneklerdir.

 

“Ölürsem güzel bir ölü olurum,

Saçlarıma yuva kurar bir anda kirpiler,

Kar, örtemeye kalkışır gökkuşağını,

Ve onurlu, yoksul böceklerin gazetecisi

Ben gülümserken resmimi çeker.”(“Düello “şiiri)

 

“Güney kutbundan atılan adam

burada kar olarak düşer,

onun beynini gezen üzgünlük

benim burnumun ucuna düşer”( “Aralık Ocak Şubat ”şiiri)

 

“Sen çok cesursun virgül, saklanmıyorsun,

Çünkü silgilerden hiç korkmuyorsun.”(“aferin virgül sana “şiiri)

 

“Uçakları nedeyim

Gökkuşağı gönder bana

Senin olsun süngülerin

Gül dikeni yeter bana.

 

Kan kurşundan silinince

Kardeş olur kardeş olur eller bana

Kan kurşundan silinince

Kardeş olur kardeş olur kardeş olur eller bana.”

( “gül dikeni “şiiri)…

Dersim katliamını anlatan Ahmet Kaya’nın da seslendirdiği bu şiiri zaten başlı başına bir örnek teşkil eder.

 

Canan Aktaş

 

Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz.   http://yaziatolyesi.com/   Editör: Hatice Elveren Peköz   Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com   GSM: 0535 311 3782 -------*****-------
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.