ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Haftanın Filmi | Karanlık Sular (Dark Waters) | Murat Emir Eren

Haftanın Filmi | Karanlık Sular (Dark Waters) | Murat Emir Eren

Dark Waters) filmi (2019) Beyazperde Eleştirisi, Duygu Kocabaylıoğlu

Günümüz dünyasında kanser vakalarındaki artışın nedenini, kafamızda daha net şekillendirebilmemiz adına yapılmış belgesel tadında 2019 yapımı harika bir Todd Haynes filmi.

Dark Waters’ı izlerken yer yer Carol kadrajlarına, Far From Heaven’dakine benzer kompozisyonlara, Haynes’in imzasına dönüşen grenli, geniş perde görüntülerine denk gelmek de mümkün. Lakin filmin dünyasında Haynes’in dünyasından çıkıp gelen bu anlatım öğelerinin hiçbir karşılığı yok.

Karanlık Sular’ın hikâyesi temelde iki kötü karakter barındırıyor. Bunlardan biri vahşi kapitalizm, diğeriyse ABD’li milyarder bir ailenin kendi soyisimleriyle maruf dev şirketi DuPont (Söz konusu aileyi 2014 yapımı Foxcatcher Takımı – Foxcatcher‘dan da hatırlamanız mümkün). DuPont adlı şirket, 1951 yılında endüstriyel kimya alanında kullanılabilecek müthiş bir maddeyi alıyor envanterine.

Yoksa siz hala annenizin çeyiz için aldığı teflon tavaları mı kullanıyorsunuz? Adaylıklar sezonunda pek bir iddiası olmadan, hem de Oscar Ödülleri haftasında ülkemizde vizyona giren Karanlık Sular (Dark Waters) filmi, es geçilmemesi gereken bir araştırmacı gazetecilik çalışmasının beyaz perde uyarlaması.

Far from Heaven (2002), I’m Not There (2007), Carol (2015) gibi son yirmi yıla damgasını vurmuş ‘kült’ filmlerde imzası olan Todd Haynes’in Wonderstruck (2017)’tan sonra yeniden yönetmen koltuğuna geçtiği biyografik dram, The New York Times’ta 2016 yılında yayınlanan bir makaleyi temel alarak Mario Correa ve Matthew Michael Carnahan ikilisi tarafından senaryolaştırılmış. Filme kaynaklık eden metin, tüm bu sürecin ve dolayısıyla filmin de baş karakteri olan avukat Robert Bliott’un endüstri devi DuPont’a karşı açtığı savaşı ayrıntılarıyla anlatan, bir araştırmacı gazetecilik makalesi. (İlgilenenler için bağlantıyı yazının altında bulabilirsiniz).

Konunun halen yabancısı iseniz, sosyal sorumluluk ile detayları biraz aktaralım: Kökeni Fransız olan ama Yeni Dünya Amerika’da büyüyüp, kapitalist üretimin ana çarklarından biri olan 200 yıllık DuPont şirketi, 2000’li yılların başında halk sağlığını ciddi ölçekte tehdit etmekle suçlanır. Sebebi ise Batı Virgina eyaletine bağlı Parkersburg kasabasında bir çiftçinin (Wilbur Tennant) hayvanlarının, çiftliğinin ve çiftliğin yanı başındaki nehrin (va de ailesinin) DuPont’un kimyasal tesisinden dolayı zehirlendiğini öne sürmesidir. Çiftçi Tennant uğraşlar sonucu avukat Rob Billot’a ulaşır, bir şekilde derdini paylaşır ve kucağına kendi topladığı delilleri sunar. Akabinde Billot’un başlattığı ve uzun yıllara yayılan araştırma süreci sadece bir çiftliğin derdi olmaktan çıkıp, neredeyse tüm insanlığı ilgilendirecek boyuttaki bir sağlık skandalının kapısını da aralar.

Zira DuPont şirketi hayvanları öldüren, doğayı zehirleyen, aslında II. Dünya Savaşı’nda tankları ve asker kıyafetlerini güçlendirmek için kullanılan C8’i, diğer kod adıyla PFOA (perflurooctanoic) maddesini, her Amerikalı ailenin evinde olan tencere ve tavalara, gıdalarımıza nihayetinde sindirim sistemimize kadar sokmuştur. Siz onu, ticari marka adı olan “Teflon” diye biliyorsunuz! Evet, son 10-15 yıldır ‘uzmanların’ bas bas bağırarak ‘Teflon kaplı tavaları kullanmayın!’ haykırışları boşuna değilmiş, komplo teorisinden çok öte, her birimizin potansiyel kanser hastası olmasının sebebi, yağda kızarmış et değil, kızartmada kullandığımız teflon tavalar olabilir!

Bu kadar tarihçe bilgisi yeter, filme dönersek; yönetmen Todd Haynes, insan sağlığı açısından, tüm dünyayı ilgilendiren bu gerçek skandalı, başkarakterinin psikolojik gerginliği ile aktarmayı tercih eden bir anlatımla çıkıyor seyircinin karşısına. Baş karakter Rob Billot’a hayat veren Mark Ruffalo, filmin ilk yarısında kucağına düşen toplumsal bir davaya kendini vakfeden bir avukat portresi çizerken, temposu özellikle düşürülen ikinci yarıda bir dünya devine kafa tutma cesaretini gösteren ama bu süreçte yanında neredeyse kimse kalmayan, yalnız bir şövalyeyi, psikolojisi çökmek üzere olan bir Don Kişot’u oynuyor adeta. Haynes, araştırma ve dava sürecinin gidişatı ile baş karakterinin ruh halini paralel tutarak, anlatımın gerçekliğini hikayenin gerçekliği ile beraber kurguluyor. Dikkatini buraya ver seyirci, bunların hepsi yaşandı!

1998 yılında devraldığı davaysa bugün bile devam ediyor…

Administrator
Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com GSM: 0535 311 3782 -------*****-------
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.