ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Günün Kitabı | Aşk’la | Aşkın Ayrancıoğlu

10.10.2023
308
A+
A-
Günün Kitabı | Aşk’la | Aşkın Ayrancıoğlu

Kitap değerlendirme Yazarı | Adil Okay

 Aşkın’ın Aşk’ı Sorgulamasına Dair Üç Beş Kelam…

 Uzun yıllar, resim, karikatü, alan, önemli başarılar, imza atan, toplumsal sorunlar, Aşkın’ın, Aşk’ı ,Sorgulama, Üç Beş Kelam, Adil Okay, 

“Aşk da sanat da sömürüyle kirletilmiş dünyanın karşısında, ‘gelecek güzel günler’ düşleri kurabilmenin ve bu düşleri gerçekleştirme mücadelesinin de adıdır…”  Aşkın Ayrancıoğlu

Uzun yıllardır resim ve karikatür alanında önemli başarılara imza atan, toplumsal sorunlar karşısında kalemiyle / fırçasıyla taraf olan, yüzlerce çocuğun yetişmesine katkı sunan Aşkın Ayrancıoğlu bu kez “Aşkla” adlı kitabıyla kapitalizm koşullarında yara alan “aşk”ı sorgulamış, bu sorgulamayı da estetiğin olmazsa olmazlarından uzaklaşmadan, kuru slogana düşmeden yapmış. Çizgileri gibi çok katmanlı metinleriyle de izleyiciye / okuyucuya yeni kapılar açmış. Metinleriyle çizgileri “yenidünya düzeni”nde arabeske ve tüketim nesnesine dönüşen “aşk”ın hallerini betimlemiş. Sadece betimlemekle kalmamış, “başka bir dünyanın mümkün olduğu”nu da gösterip, ütopyalarımızı bilemiş.

Çağımızda birçok sanat disiplini gibi resim sanatı da müzikle, fotoğrafla, edebiyatla etkileşim halinde. Resim ve karikatür edebiyatın enstrümanlarından yararlanmakta. Bazen de tersi söz konusu olabilmektedir. İki, kimi zaman da üç sanat disiplini buluşup yeni bir imge yaratabilmektedir. İşte estetik, sanat, felsefe, vb. konularda yazdığı makaleleriyle de tanınan Aşkın Ayrancıoğlu tam da bu zor yolu denemiş. 2000 yılında yayımlanmış “Yüzünden Düşen Bin Umut” adlı bir eleştiri kitabı ve 2005 yılında yayımlanmış “Sanat Yolu / Yatılı Okuldan Geçen Yol” adlı bir romanı da bulunan Aşkın Ayrancıoğlu,”Aşkla” adlı bu kitabında Aşk’ı sorgularken edebiyattan, grafikten, fotoğraftan, resim ve karikatürden yararlanmış. Plastik sanatlardan yazın sanatına kadar üretim alanını genişletip, sınırları ortadan kaldırmış. Eserlerini bir üst boyuta taşımış.

2012 yılında Türkiye’de “Yılın Öğretmeni”, 2017 yılında da Çin’de “Uluslararası En İyi Mizah Sanatçısı” seçilen, çoğu uluslar arası olmak üzere 120’nin üzerinde ödülü olan Ayrancıoğlu’nun karikatürleri yurtiçi ve yurtdışında kişisel ve karma sergilerde, albümlerde, gazete ve dergilerde yer almış. Ama o, “ödüllerin önemi yok, önemli olan halka ulaşmak ve fincancı katırlarını ürkütmektir” diyerek “fildişi kulelerde” oturmayı reddetmiş ve “içimizden biri” olmaktan vazgeçmemiş.

Karikatürleriyle darbeleri eleştirdiği için bir dönem yargılanan, bu uğurda bedel ödemeyi de göz alan Ayrancıoğlu tarihe de şöyle not düşmüş:  “Aydın; her koşulda ve durumda bedel ödemeyi, yalnız kalmayı göze alandır… Tepeden tırnağa inattır; insan için, emek için, özgürlük için, aşk için… “

Biz okuyucular / izleyiciler de Aşkın’ı izlerken, okurken “aşk olsun” demekten kendimizi alamıyoruz.

Yolu açık olsun…

Sonsöz de yine Aşkın’dan olsun.

“Dürüstsen, içtensen… sahtelik, iki yüzlülük nedir bilmiyorsan, sanat öyle bir yoldaştır ki sana; mesela sevdiğinin resmini yaparsın… onun için atan kalbinin seni her titretişini resmin her milimetresine işlersin… aklında hep o vardır… buna izin verir, kıskanmaz seni sanat… Zaman geçer, sevdiğinin senin kalp atışlarına da, harcadığın onca emeğe de değmediğini anlarsın… parçalar yok edersin bin bir emekle ve kalp atışıyla yaptığın resmini… kırılmaz, kızmaz sana sanat… Yıkılmışsındır, yalnızsındır, boşluktasındır… gözyaşlarına boyalarını katık edip umutlarını çizerken yine seninledir sanat… Aşk da sanat gibi böyle yoldaş olmalı koşulsuz…”

 

Adil Okay

 

Kitap Tanıtım Bülteni | Liman Yayınevi

Aşkın Ayrancıoğlu bu kez “Aşkla” adlı kitabıyla kapitalizm koşullarında yara alan “aşk”ı sorgulamış, bu sorgulamayı da estetiğin olmazsa olmazlarından uzaklaşmadan, kuru slogana düşmeden yapmış. Çizgileri gibi çok katmanlı metinleriyle de izleyiciye / okuyucuya yeni kapılar açmış. Metinleriyle çizgileri “yenidünya düzeninde arabeske ve tüketim nesnesine dönüşen “aşk”ın hallerini betimlemiş. Sadece beyimlemekle kalmamış, “başka bir dünyanın mümkün olduğunu da gösterip, ütopyalarımızı bilemiş.

 

Format           :Kitap

Barkod           :9786256500181

Yayın Tarihi  :2023-08-17

Yayın Dili      :Türkçe

Orjinal Adı    :Aşk’la

Baskı Sayısı   :1.Baskı

Sayfa Sayısı   :102

 

Adil Okay
Adil Okay
Adil Okay Kimdir… 1957’de Antakya’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini doğduğu ilde, yüksek öğrenimini Adana’da yaptı. Politik nedenlerden, Adana ve Ankara cezaevlerinde yattı. 12 Eylül darbesinden sonra  illegal yollardan yurtdışına çıktı. 1981-1982 arasında bir süre Lübnan’da Filistin kamplarında kaldı. 1983’te Fransa’ya yerleşti.  1984’te, sonraları adı Yazın olarak değişen ‘Direniş’ adlı derginin yayınlanmasına katkı sundu. Sürgünde yaşadığı süre içinde, ‘Mültecinin Bunalımı adlı öykü ve ‘Yeşillerini Giyin de Gel başlıklı şiir kitapları yayınlandı. Fransa’da iki arkadaşıyla beraber, ‘Fransa Postası’ adlı aylık dergi yayınladı. Yirmi yıl sürgünden sonra, dosyalarda zaman aşımından yararlanıp Türkiye’ye dönebildi.   TÜRKİYE’YE DÖNDÜKTEN SONRA 1999’dan 2018’e kadar 16 yeni kitap çalışması oldu. Özgür Üniversite’nin ‘Kavram Sözlüğü’ çalışmasına iki madde (Barış ve Burjuvazi) yazarak katkı sundu. Çalışmalarıyla 15. Ömer Seyfettin Öykü Yarışması ile 6. Hasan Bayrı şiir yarışmasında ödüle layık görüldü. 2012 Yılında da ‘Mersin 68’liler Derneği’nin ‘Onur Ödülü’nü aldı. İstanbul, Mersin, Antakya ve Samandağ’da “Konuşan Fotoğraflar” ile “Şair Kapıları” adını verdiği fotoğraf çalışmalarını sergiledi. Çeşitli sergilerde küratörlük yaptı. Karma sergilerde yer aldı. Çeşitli panellerde, ulusal ve uluslar arası sempozyumlarda değişik konularda tebliğler sundu.   Okay’ın yazdığı kitaplardan: Hançerini Ay Işığına Çalan Adam’ (şiir) 1999’da, ‘Yirmi Beşinci Saat’ (şiir) 2006’da, ‘12 Eylül Ve Filistin Günlüğü’ (anı-belgesel) ile ‘Konuşan Fotoğraflar’ (fotoğraf) 2008’de, (40 kentte sahneye konan 2 perdelik politik – belgesel oyunu) Karanlığın İçinde Aydınlık Yüzler−Ölülerimiz Konuşuyor’ Ütopya Yayınevi tarafından 2010’da yayımlandı. 2011’de ‘Kadın Gibi Kadın −Haykırış’  ile “Tekel İşçisi Bir Kadının Uyanışı”  adlı oyunları sahnelendi. 2012 yılında Sokak tiyatrosu olarak sahnelenen “Cumartesi Anneleri” adlı oyunu, Emeğin Sanatı yayınlarınca ‘e-kitap’laştı. Yine 2012’de “Eylül Kokusu” adlı şiir kitabı Ütopya Yayınevi tarafından yayımlandı. 2013 yılında “Ben çıkana kadar büyüme e mi – Görüş Günlerinde Büyüyen Çocuklar” Nota Bene yayınlarından çıktı. Bu kitap TBMM’nde 4. Yargı paketi tartışmalarında referans oldu. 2015 Yılında “Şair Kapıları” (Fotoğraf – şiir), 2016’da “Hapishanelere Esinti Yollayalım” (İnceleme) Ütopya Yayınevi tarafından yayımlandı. “Arkası Yarın – Bir Ayrılık Hikâyesi” adlı romanı, yazarın 18. Kitabıdır.Okay’ın yazdığı Tiyatro oyunları, Türkiye’nin birçok yerinde sahnelenmeye devam ediyor. İletişim: okayadil@hotmail.com
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.