Dolar 34,4910
Euro 36,3975
Altın 2.965,97
BİST 9.261,52
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay 19 °C
Çok Bulutlu

Dursaliye Şahan ve Ayarsız Kadınlar Cemiyeti Hakkında / Mustafa Söylemez

07.06.2024
1.497
A+
A-
Dursaliye Şahan ve Ayarsız Kadınlar Cemiyeti Hakkında / Mustafa Söylemez

Dursaliye Şahan’ın ikinci romanı Ayarsız Kadınlar Cemiyeti; güzel betimlemeleriyle ‘Güzel Oğlan Sokağı’nın birbirlerine yaslanmış yaşlı evlerinde şükür duası okuyanlarla başlıyor.

 

Temiz bir kapak, güzel bir edit, ustaca kurulmuş sağlam cümleler, usta yazarla karşı karşıya olduğumuzu hissettiriyor. Mahallenin saf Bahar’ı ana kahramanlardan biri. Herkesin melek sandığı annesini çok üzen, aslında gizli bir şeytan olan anne karakteri, hep oğlunu, (Hayri’yi) savunurken, emdikten sonar saatlerce uyuduğunu; Bahar’ın ise hep kucak istediğini, bunun için rahmetli babasının omzunda uyumaya alıştığını ileri sürer. Bahar annesi tarafından ötekileştirilmiş bir kız. Tek değer babasıdır ancak artık baba ölmüştür.

“Niye Bahar’a gelince mutluluk ayıptı? Neden sevmek ona haramdı? Güzel günler birdenbire bitmişti. Babasıyla birlikte evdeki bütün neşe huzur ve mutluluk mezara (mı?) girmiş gibiydi.’’

Anne Bahar içinde bu ikilemi gündemde tutmakta ısrar eder.
“Kim için süsleniyorsun akılsız? Seni alacak adam mı var bu mahallede? Kim seni başına bela eder?’’

Bu hiçleştirme sözüne Bahar’ın yanıt vermesi bile anneyi çıldırtmak için yeterli nedendir.

Kadın sorun salına bir şövalye gibi sarılmıştır.

Dursaliye Şahan. Savaşında ısrarcıdır. Düşündükleriyle düşündürür.

Bahar’ın ağabeyi Hayri bir kılıçtır, anneden gelen tehditleri nesnesidir.

“Hayrim gelecek nasılsa! Bak ben sana ne yapacağım, göreceksin!”

İçinde yaşadığı aile, Bahar’ın aynı zamanda korku tüneli gibidir. Uzak akraba, Vali Muavini Ziya Bahar’ı istemeye gelir. Bahar kabul etmez. Zaten Vali Muavini olmasa anne de vermek taraftarı değildir.

Bahar için bir abi olan Ziya’nın evlilik teklifini Kabul etmemekte kararlıdır.

Anne için yeni bir öfke kaynağı çıkmıştır. Bahar’ı intihara sürükleyen şiddet sarmalı ailenin bir anlamda dönüş noktası da olur.

Ölümün kıyısından dönen Bahar’a yengesi sahip çıkar, korur. Kızı ölse sevinecek olan annenin elinden oyuncağı mı alınmıştır?

Şaheste kötü bir anne, canavar kaynana rolünden hiç çıkamaz.

Kadın sorunundaki kadının etkilerini oldukça can alıcı betimlemelerle anlatan yazar, açıkta bıraktığı sorularla okuyucuyu düşündürür.

Kendine özgü bir tarzi, özgün üslubu, insanı derinden sarsmakta, kalıcı sorunlarla başbaşa bırakmaktadır. Dokunduğu ikilemler evrenseldir. Çözümsüzlükler sergilerken dünyanın başlıca sorununun kadın olduğu kanısı içinizde doğmaktadır.

“Kocasının önüne doğru dürüst yemek koyamayan kadının sonu budur işte! Oğlum, evde taze yemek olduğunu bilse anasının evine uğrar mı, hiç? Bıktı zaar, bayat yemek yemekten, Sanki her akşam taze yemek yapsa ne olacak? Pişirdiği yemeğin tadı-tuzu mu var?’’

Şaheste’nin düşmanlığı sözlerle de sınırlı kalmıyor. Gelinini zehirlemeye kadar götürüyor işi.

“Ya Ebru ölecektir ya da Şaheste!’’

“Gece Gelen Kadın’’ yan çatılardaki diğer ailenin açmazıdır ve elbette Bahar içindedir.

Farrah Fawcettola bilme arzusu…

“Hazırlanmış böyle bir geceleri olmamıştı, ama evliliklerinin ilk yıllarında sevişmekten yorgun düştükleri geceler çoktu.’’ sözleriyle de Neriman’ın beklentileri özetleniyor.

Yazar iyi ayakkabı yapan kunduracı gibi güzel fiyat istiyor. Sıradan okuyucu kaygısında değil. Düşünmek ve görmek isteyen zeki okuyucu peşinde.
Toplumu, kadını edebiyatı tanımada kurgusal olarak da oldukça iyi. Son sayfayı çevirdiğinizde bir hüzün çökse de içinize güzel.

Kadın edebiyatı konusunda alacağımız uzun yollar olduğu muhakkak.

Dünya edebiyatının daha okumaya, incelemeye doyamadığı Homeros’un konusunda özet olarak kadın olduğunu düşünecek olursak, erken olmadığı gibi, geç kalınmış bir kitapla da karşı karşıya değiliz.

 

Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz.   http://yaziatolyesi.com/   Editör: Hatice Elveren Peköz   Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com   GSM: 0535 311 3782 -------*****-------
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.