GUERNİCA TOPLUMU | Josef Hasek Kılçıksız
Guernica siyah, beyaz ve gri tonlarda olan bir resim. Bu resmin, günümüz “neo guernical” toplumuna bir analojiyle, içine gizlediği imgelerin birer yeraltı karakterleri olduğunu söyleyebilirim. Çünkü neo liberal başarı anlatısının ekonomik ve sosyal evreninde yeraltı karakterleri sadece birer munzam zayiat (collateral damage) kadar yer işgâl ederler.
xxxxxxxx
Guernica’nın sosyal dağılmışlığa ve parçalanmışlığa gösterdiği kübist direnci benliğin ve ruhun parçalanmışlığı hususunda da göstermesi muhtemeldir.
xxxxxxxx
Bir küçük kasaba dramı üzerinden tablonun yarattığı irkilti, savaşın ve faşizmin dehşeti nedeniyledir. Guernica’nın, sanatın öznel ve anlaşılmaz, apolitik ve karmaşık tanımlamalarına bir karşı sav olarak devrimci bir ileti taşıdığı doğrudur.
xxxxxxxx
En mükemmel şekli verircesine bir çamuru yoğurur gibi, bütünlüğümüze yoğrularak kavuştuğumuz eski varoluş biçimlerimiz var. Homo Ekonomicus, AVM’ler, At başlı Üst-insan, Truva atı, alta, üste, yana dağılmış parçalarıyla Kimlik, Devlet yedi başlı Hydra, kehanetçi Kassandra güvenin ve inandırıcılığın yitimi, Truva atı, Neron ve mldürmenin iyicil niyetleri, enflasyonist Aşk, bir saplantı olarak Mutluluk, Akışı kesen Korku, lanet olarak Mülkiyet hırsı ve Tarım, Mit saplantısı, ölümcül Aidiyetler, ‘sürü’ye ait olma yatkınlığı, Tanrı, Devrim, tortu Özgürlük, bükülü Gerçeklik, Erdemler, Sonsuzluk ve Ölüm gibi adeta bir Guernica tuvali içine yerleştirildiğimiz bu eski varoluş biçimleri, algılar dolayımında somutluk kazanarak bir bilişsel-sosyal davranış şematiği oluşturuyorlar.
xxxxxxxx
Yazının tümü için
https://www.insanokur.org/guernica-toplumu-josef-hasek-kilciksiz/