ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Yıldız Kenter’in Sırrı

30.01.2020
1.267
A+
A-
Yıldız Kenter’in Sırrı

‘Hiç aşk mektubu almadım’, diyen, Demirel’e aşk mektubu…

Sahneye çıkıp şöyle bir baktığım zaman bütün dünyayı kucaklıyormuşum gibi geliyor!

Sahne ve hayat, birbirinin yansımasıdır.”

**

”Hatalı olduğunu anlayan bir insanın bunu telafi etme çabasını gördüğümde özür beklemem,bu bana özürden daha samimi gelir, bana

samimiyet yeter”.

“İnsanın ortak kaderi, doğum, ölüm ve o aradaki zaman; yaşam!

Doğmak, ölmek isteğe bağlı değil.

Ölmek belki bazen.

Bize düşen; yaşamak! Koşullar ne olursa olsun yaşamak!

Ayakta kalmak!

Haydi sıyırttın sıyırttın,

hayatta kalabildin zar zor. Uzun yaşamak, bir ayrıcalık. İyi güzel!..”

**

“Tiyatro, benim hep insan kalmamı sağladı.

En büyük üzüntüm tiyatro, en büyük zevkim de gene tiyatro!”

**

“Atatürk!

Her geçen gün, bir alfabesine bakmak,

ona olan hayranlığını arttırıyor.

Bir mucize gelmiş bize. Bizi aydınlatmış, bizi ısıtmış, ışıtmış…”

**

“Yaşlanıyoruz.

Hepimiz yaşlanıyoruz. Yaşlanmayı ben ne hayallerimden, ne sevinçlerimden ne de dünyanın güzelliklerinden uzaklaşmak olarak almıyorum.”

**

Cumhuriyet döneminin en kültürlü en güçlü

sanatçılarından biri olarak ayakta alkışladığımız

“Tiyatronun Yıldızı” Yıldız Kenter işte kendini böyle

anlatırdı.

Bundan 71 yıl önce Shakespeare’in “Onikinci Gecesi” ile

Ankara’da profesyonel tiyatro hayatına başlayan Yıldız Hanım,

Yazar Vedat Demirci’ye göre; bir Türk kadınının en zor

sanatlardan biri olan tiyatronun her türünde

(yerli, yabancı, dram, komedi, çağdaş ve klâsik eserlerde)

canlandırdığı rollerle yeteneğini, gücünü

ve azmini sadece ülkemizde değil bütün dünyada kanıtlamıştır.

Başarıları nedeniyle İtalyan Hükümeti’nce,

dünyadaki en başarılı 7 kadından birine verilen “Adelaide Kristori Nişanı”na lâyık görülmüştür.

Bastia Film Festivali’nde “Hanım”daki rolüyle

En İyi Kadın Oyuncu seçilmiştir.

Cumhurbaşkanlığı Büyük Kültür ve Sanat Ödülü’nü almıştır.

Sovyetler Birliği’ne davet edilen ilk tiyatro grubu, onun

Kenterler’idir.

**

Yaşamak;

Yıldız Kenter için çalışmaktı.

Küçük yaşta başlayan!

Yaşamak, savaşmaktı. Savaşın güzelini de tiyatroda keşfetmiştir.

Düşmeler, kalkmalarla bir ömür tüketmiştir.

“Hayat böyle bir şey, ine çıka, düşe kalka ilerliyor insan yolunda.

Çok gözyaşı döktüm, çok sevindim, çok üzüldüm

ama hep mutlu oldum. Çünkü sevdiğim işi yaptım, yapıyorum.

Ben sevinerek uyanırım her güne. Çünkü her günü çok severim.

Bütün sıkıntılara rağmen yaşamaktan hiç vazgeçmedim…” –

(Tiyatro Benim Hayatım-Dikmen Gürün)

“Siz tiyatroda ne yakaladınız da böyle tutkulu sevdiniz?”

Bu sorunun karşılığı hiç değişmemiştir;

“Tiyatroda aşkı yakaladım.

Hayatı yakaladım. Kendimi ve dünyayı tanıdım!..”

**

O yıllardan fazla bilinmeyen iki anekdot aktaralım.

Kenterler Tiyatrosu’nun zor günleridir.

Dönemin Kültür Bakanı Talât Hâlman bir öneride bulunur.

Koltukları satmak, alanların adlarını o koltukların üzerine yazmak!

Ancak tek koltuk dahi satılmaz.

Bir gün tesadüfen Hürriyet’in patronu Erol Simavi ile karşılaşır.

Tanesi 3 bin liradan 10 koltuk alır Simavi.

Bunu duyanlar koltuk almakta yarışırlar.

**

Süleyman Demirel’li bir anekdot…

Tiyatrolarını inşa ederken bir sigorta şirketinden kredi alırlar.

Ancak borcu ödemekte zorlanırlar.

Şirket tasfiye olur ve bir bankaya geçer.

Banka da icra yoluyla tiyatroyu satılığa çıkarır.

Kenter’in çözüm bulma önerileri sonuçsuzdur.

Aklına Başbakan Demirel’i aramak gelir; arar.

Demirel telefonda şu yanıtı verir;

“Olacak şey değil. Sanatçının özgür olmalı.

Bu özgürlüklerin başında da ekonomik özgürlük gelir.”

Başbakan Demirel’in talimatıyla banka borcu takside

bağlar, tiyatro da satılmaktan kurtulur.

Devamı daha da ilginç..

Devir değişir, 12 Eylül’dür.

Faşist Cunta yönetime el koymuştur.

Demirel “Zincirbozan Sakini”dir(!)

Telefonla arar kendisini sık sık Yıldız Kenter.

Çıktıktan sonra bir gün röportajını okur gazetede.

Demirel “hiç aşk mektubu almadığını” anlatmaktadır.

Oturur bir mektup yazar;

“Bu bir aşk mektubudur.

Siz bana şunları yaptınız, yüreğimde o aşk duygusu duruyor.

Hem diyorsunuz ki röportajınızda bana aşk mektubu

gelse bile bana ulaşmaz! Bunun size ulaşmasını

istiyorum ben.

Kim okuyorsa mutlak ulaştırsınlar..”

Turne telaşıyla mektup unutulmuştur.

Danimarka turnesinde bir kitabının arasında mektubu bulur, birkaç şey ekleyerek postalar.

Sonra Nazmiye Demirel arar Yıldız Kenter’i, teşekkür eder..

İşte aşk mektubu!

**

Alnında ışığı ilk hisseden, gönlünde duyan tiyatronun yıldızı!

Çağdaş Türk Tiyatrosu’nun sesinin büyüsüne kapıldığımız öncü kadını!

Zülfü Livaneli’nin benzetimiyle;

“Görkemli bir yıldız kaydı!”

O “tiyatro kadın” Yıldız Kenter’di!

İyi ki var oldunuz, ışık saçtınız!..

Atilla Köprülüoğlu

Odatv.com

Administrator
Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com GSM: 0535 311 3782 -------*****-------
YAZARA AİT TÜM YAZILAR
BİR YORUM YAZIN
ZİYARETÇİ YORUMLARI - 0 YORUM

Henüz yorum yapılmamış.