Vasat Edebiyatı Okuru / Taylan Kara

0
94

“Vasat Edebiyatı okuyucusu “sıvı” kitaplardan hoşlanır. “Çok akıcı” ifadesi, başarılı bulduğu bir kitap için en önemli ölçütlerden birisidir.”

 

“Vasat Edebiyatı okuyucusu muğlaktır; beğenilerini maymuncuk sözcüklerle anlatır. “Başarılı, “nefes kesici”, “süper”, “müthiş”, “keyifli” vs. Bu ifadelerin içi doldurulmamıştır, hemen hiçbirinin nedenini açıklayamaz. Pazar sabahı gittiği kahvaltıyı da, akşam izlediği futbol maçını da aynı sözcükleri kullanarak tanımlar.

Vasat Edebiyatı okuyucusunun en önemli değerlendirme ölçütü “hoşlanma”dır. Bir kitaptan “hoşlanır” ise o kitap iyidir; “hoşlanmaz” ise o kitap kötüdür. Vasat edebiyatı okuyucusu, niçin hoşlandığı ya da hoşlanmadığı üzerinde asla düşünmez.

Vasat Edebiyatı okuyucusu, bir estetik zehirlenmeye maruz kalmıştır. Okuduğu 50 tane sıradan kitaptan edindiği “estetik beğeni” ile 51. kitabı değerlendirir. 51. kitabın güzel olmasının ölçütü, önceki 50 kitaptaki düşük estetik düzeydir. Ancak bu estetik ölçütü mutlaklaştırır.

Vasat Edebiyatı okuyucusu “sıvı” kitaplardan hoşlanır. “Çok akıcı” ifadesi, başarılı bulduğu bir kitap için en önemli ölçütlerden birisidir. Beğendiği kitaplar için en sık kullandığı niteleme “bir solukta okudum”dur.

Vasat Edebiyatı okuyucusu, okurken çaba harcamak ya da yorulmak istemez. Yazar her ne söyleyecekse söylemeli, okuyucuyu fazla uğraştırmamalıdır. Vasat Edebiyatı okuyucusu, kitap okurken eğlenmek, hoş zaman geçirmek ister; bu da, “en az çaba, en çok eğlence” demektir.

Vasat Edebiyatı okuyucusu, okuyacağı kitabı vitrinden, afişlerden, reklamlardan seçer. Bu nedenle onun bir kitabı okumasını istiyorsanız, söz konusu kitabı vitrine yığmanız yeterlidir.

Vasat Edebiyatı okuyucusu, kendine anlamsız gelen bir metinle karşılaştığında iki şekilde tepki verir; ya “sıkıcı” diye adlandırır, ya da “olağanüstü” diyerek yüceltir. Her iki durumda da metni anlamamıştır, anlamak için çabalamamıştır. Bu nedenle en önemli edebiyat eserlerinin sıkıcı diye okumaz ya da sıklıkla da anlamsız metinlere, “derin edebiyat eseri” muamelesi yapar.

Vasat Edebiyatı okuyucusu yukarıda sayılan maddelerin bir bölümünü ya da çoğunu taşır. Ama bunların hepsinin ötesinde, bir okuru Vasat Edebiyatı okuyucusu yapan en önemli özellik, bunların hiçbirinin farkında olmamasıdır.”

Taylan Kara / Vasat Edebiyatı 101 adlı kitaptan.