ALTIN
DOLAR
EURO
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Hatay °C

Haftanın Hikayesi | Asaletin ve Zarafetin Timsali Çerkesler / Cemil Biçer

13.01.2019
1.262
A+
A-
Haftanın Hikayesi |  Asaletin ve Zarafetin Timsali Çerkesler / Cemil Biçer

“Thameteler kararıyla, yavrucuk Karadeniz’e gömülmüş…”

‘Büyük Çerkes Sürgünü’nün 154. sene-i devriyesi. Öyküleri ile büyüdüğüm büyük sürgünümüzün yıl dönümü, uykusuz bir gecenin sabahında ıssız kumsallarda soydaşlarımın gözyaşlarını bulmak için beyhude dolandım saatlerce. İçimde kontrol edemediğim bir heyecanın,bir hüzün dürtüsüyle Samsun’da 154 yıl önce vatanlarından koparılan atalarımın karaya çıktıkları yere geldim. Sahilde ıslak kumlara oturup Karadeniz de zaman içi yolculuğa çıktım. Büyük büyük annemin anlattığı ve destanlara konu olmuş bir “ZAMAN”a kilitlendim.

Soçi Limanından kucağında ikiz bebeleriyle sürüklenerek köhne bir Laz takasına bindirilen büyük babaannem o mahşer anını belleğine kaydetmemek için arkasına hiç bakmamış ta ki Ecips Köyü gözden kaybolana değin.

Vatandan koparılışın ikinci günü bebeleri açlıktan ve iğrenç koşullardan ateşler içinde yanmaya başlamış. Huysuz büyük dedem Şpaşığo Kıtıj Smayl‘den korkusuna sesini çıkaramayıp katmerli acısını içine gömen zavallı Nenejim, ikiz kız bebelerinin birinin bu korkunç yolculuğa dayanamayıp ölmesi ile hırçın Karadeniz’in dalgalarının sesine karışan ağıdına başlamış…

Thameteler kararıyla yavrucuk Karadeniz’e gömülmüş… “Birinci ölümüm” derdi Nenejim…“Birinci ölüşümdü o gün Setenayımın Karadenizin karanlık sularına gömülüşü.”

Oysa sen; 1864 baharında, bir mayıs sabahı o Laz takasına zorla bindirildiğinde ölmüştün. Kaf dağının kızıl saçlı prensesi. Sen 21 Mayısta Soçi Limanında kanayan yüreğini kumlara gömdüğünde ölmüştün…

Babamın görevi dolayısıyla Karadeniz kıyısında bir kasabasında yaşıyoruz. Büyük facianın üstünden tam bir asır geçmiş. Kasabanın balıkçıları her av dönüşü en güzel balıklardan oluşan bir sepet bırakırlardı babaanneme ama bizim evde hiç balık pişirilmezdi. Oysa ben arkadaşlarımın evlerinde yediğim o güzel balıkların bizim evde de pişirilmesini çok istiyordum ama nedense hiç bir gerekçe söylenmeden o güzel gözlü balıklar çöpe atılırdı her seferinde. Bütün ısrarlarıma rağmen hiç bir açıklama söylenmeksizin…

Babaannemin çok hasta olduğu -(sabahında ölmüştü zaten)-bir gece babaannemi bekleyen annem uyuyakalmıştı. Ben gece yarısı uyanıp Nenejim’in koynuna girdim. Bir deri bir kemik elleriyle okşadı beni. İçimde bir yara gibi büyüyen merakımı sordum ona: “Babaanne biz neden balık yemiyoruz?” diye yarı Türkçe çoğu Çerkesce fısıldıyarak..“Balıklar benim ikiz kardeşimi yediler Şakuray” dedi veya dediğini sanıyorum. Kalktım yatağıma döndüm. Bunlar Nenejimin son sözleriydi uyandığımızda herkes ağlıyordu. Nenejim ölmüştü!

Yüreklerinde acılarını yaşatmayı becerebilmiş bir ulusun çocuklarıdır ÇERKESLER kibar, zarif ve naiftirler. Yaşadıkları ülkeyi vatan kabul etmişlerdir ama 154 yıl önce koparıldıkları öz yurtları hep içlerinde kapanmamış bir yara olarak durmaktadır. 1864 yılındaki tazeliği ve acısı ile. Bu ülkeyi kendi vatanları ile özdeşleştirmiş Çerkeslerin acılarını paylaşın…

Onlar sizi ve bu vatanı ve sizleri çok sevdiler. İçlerinde büyütüp yaşattıkları yurt özlemini bu topraklara sahip çıkarak giderdiler. Kaf Dağından koparılıp ayrıldıkları kardeşlerinin sevgisini sizleri severek giderdiler. Çerkesler bu toprakların mahzun çiçekleridir.

Cemil Biçer

Administrator
Editörden Yazı Atölyesi, Çağdaş Türk ve Dünya Edebiyatı’nı merkezine alan bir Websitesidir. Yazı Atölyesi’ni kurarken, okurlarımızı günümüzün nitelikli edebi eserleriyle tanıtmayı ve tanıştırmayı hedefledik. Yazarlarımız, Yazı Atölyesi’nde, edebiyat, sanat, tarih, resim, müzik vb. pek çok farklı alandan bizlere değer katacağını düşünüyoruz. Bu amaçla, sizlerden gelen, öykü, hikaye, şiir, makale, kitap değerlendirmeleri, tanıtımı ve film tanıtım yazıları, anı ve edebiyata ilişkin eleştiri yazılarla, eserlerinize yer veriyoruz. Böylelikle kitaplarınızla eserlerinizin yer aldığı Yazı Atölyesi’nde, dünya çağdaş edebiyatı ile sanatın pek çok farklı alanında değer katacağına inanıyoruz. Yazı Atölyesi kültür sanatın, hayatın pek çok alanını kapsayan nitelikli edebiyat içerikli haber sunar. Bu nedenle başka kaynaklardan alınan, toplanan, bir araya getirilen bilgileri ve içerikleri kaynak belirtilmeksizin yayına sunmaz. Türkçenin saygınlığını korumak amacıyla ayrıca Türk Dil Kurumu Sözlüğünde önerilen yazım kuralları doğrultusunda, yayınladığı yazılarda özellikle yazım ve imla kurallarına önem verilmektedir. Yazı Atölyesi, üyeleri ve kullanıcılarıyla birlikte interaktif bir ortamda haticepekoz@hotmail.com + yaziatolyesi2015@gmail.com mail üzerinden iletişim içinde olan, bu amaç doğrultusunda belirli yayın ilkesini benimsemiş, sosyal, bağımsız, edebiyat ağırlıklı bir dijital içerik platformudur. Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Katkılarınızdan dolayı teşekkür ederiz. http://yaziatolyesi.com/ Editör: Hatice Elveren Peköz Email: yaziatolyesi2016@gmail.com haticepekoz@hotmail.com GSM: 0535 311 3782 -------*****-------